Lærerikt: – Da ble Radio Nova mye morsommere. Min tid i radioen var mest lærerik og interessant, ikke så gøy, sier komiker Harald Ei.a

Kjendiser reagerer på Nova-kutt

Kristopher Schau holder fortsatt koken i Radio Nova etter 29 år, mens Harald Eia opplevde at det var for lite tull og tøys da han var med i radioen tidlig på nittitallet.

– Radio Nova er jo det stedet jeg har jobbet lengst. Hver bidige onsdag i 29 år nå har vi hatt sendinger, og jeg kommer til å fortsette å være der så lenge de lar meg få lov, skriver komiker og programleder Kristopher Schau i en e-post til Universitas.

Les her: Katastrofekutt for Radio Nova

Radio Nova er kjent for å være et springbrett for norske mediepersonligheter, men i motsetning til andre kjente fjes, så har Schau valgt å bli. Hver onsdag mellom klokken syv og halv ni avholder han rockeprogrammet «Kvegpels» sammen med broren Alexander Schau.

Det er tusenvis av grunner og muligheter til å slutte med radio for Schaus del, men Radio Nova er det som gjør at han oppriktig føler at han aldri kommer til å slutte, skriver han.

– Miljøet, mulighetene og friheten der oppe er helt, helt unik.

Ville bare tulle

– Jeg skjønte at humoren min ikke passet så bra for Nova, forteller komiker og programleder Harald Eia.

Eia hadde en spalte i Radio Nova der han anmeldte Donaldblader, litteraturprofessor-stil.

– På et redaksjonsmøte fikk jeg høre at det var barnslig.

For Eia ble Radio Nova en bratt læringskurve. Der møtte han studenter med høye ambisjoner, men selv ville han bare drive tull og tøys.

– Jeg skjønte at jeg måtte skjerpe acten min litt.

Eia var med i Radio Nova på begynnelsen av nittitallet. Han sier den tiden var preget av en politisk korrekthetsbølge, som gikk tilbake senere på nittitallet.

– Da ble Radio Nova mye morsommere. Min tid i radioen var mest lærerik og interessant, ikke så gøy.

En del av Eia tenker det er dumt at Radio Nova blir kuttet økonomisk.

– Men min erfaring med kutt er at man da har mulighet til å finne på noe annet og tenke nytt. Før eller senere må alle innrømme at: «Vi har drevet med dette for lenge».

Schau peker derimot på hvordan Radio Nova bidrar til å skape radiotalenter.

– Dersom du ser bakover i historien, er rekrutteringen fra Radio Nova til de store kanalene sjuk. Så om Nova skulle ryke på et tidspunkt, gud forby, er det vel så mye et tap for nasjonen som det er for kanalen i seg selv, skriver Schau.

Les også: Ingen støtte til BISO