U-sving: – Vi har lyttet til tilbakemeldinger fra studentene på allmøter vi har holdt de siste dagene, og vi har tett kontakt med Juridisk studentutvalg (JSU), sier dekanen ved juridisk fakultet.

Juridisk fakultet snur: Går for hjemmeeksamen

– Vi lytter til alle innspill og har fått høre studentenes synspunkter, sier dekan ved juridisk fakultet.

Fredag ble det klart at Det juridiske fakultet snur og går inn for at alle eksamener ved fakultetet høsten 2020 skal gjennomføres som hjemmeeksamen.

Flere studenter har tidligere denne uken uttrykt skepsis til at flere fakulteter har planlagt for fysisk skoleeksamen.

[–⁠ Det eneste som kan få meg til å ta den er om hver eneste person bruker munnbind under hele eksamen,](link1) uttalte UiO-student Kristina Dziedzic Wright til Universitas.

Frykter ikke juks

I en pressemelding forteller dekan ved juridisk fakultet, Ragnhild Hennum, at smittesituasjonen, særlig i Oslo, sammen med hensynet til forutsigbarhet for eksamenskandidatene ligger bak beslutningen. Hun peker blant annet på de tydelige anbefalingene om at færrest mulig skal reise kollektivt, og at reiseveien er blant de forholdene studentene har fortalt at de er bekymret for.

– Vi har lyttet til tilbakemeldinger fra studentene på allmøter vi har holdt de siste dagene, og vi har tett kontakt med Juridisk studentutvalg (JSU). Jeg vil i den forbindelse takke JSU for den jobben de har gjort med spørreundersøkelsen blant studentene, sier dekanen.

Dekan ved Det juridiske fakultet, Ragnhild Hennum.

Til Universitas forteller studiedekan Tarjei Bekkedal at fakultetet har tatt hensyn til studentenes synspunkter.

– Vi lytter til alle innspill og har fått høre studentenes synspunkter gjennom mange kanaler, hovedsakelig via JSU, allmøter vi har holdt og gjennom Si fra-systemet, sier han.

Vil studenter som bor i trange kollektiv eller har dårlig internett-tilgang, kunne få mulighet til å avholde eksamen i Silurveien eller et annet fysisk lokale tildelt av UiO om de har behov for det?

– Har man behov for tilrettelegging, så vil vi ta hensyn til det, konstaterer Bekkedal.

Er dere redd for at hjemmeeksamen vil medføre økt juks?

– Nei, det tror jeg ikke.

– Det er veldig fint at universitetet tar innover seg den situasjonen vi er i

Embla Mandt Larsen Mellgren, nestleder i JSU

JSU er fornøyde

JSU gjennomførte en spørreundersøkelse fra 9.-14. oktober blant studentene ved fakultetet for å kartlegge jusstudentenes holdning til eksamensform. 900 studenter svarte og nesten åtte av ti studenter svarte at de ønsker hjemmeeksamen.

– På bakgrunn av denne undersøkelsen publiserte vi en anbefaling til fakultetet i dag morges klokken 10. Vi har hatt en veldig god dialog med fakultetet, forteller Embla Mandt Larsen Mellgren (24) nestleder i JSU.

Hun forteller videre at det først og fremst er hensynet til smitterisiko som en skoleeksamen ville medføre og hensynet til forutberegnelighet som er viktigst.

– Nå er vi i en sånn situasjon at vi må kunne vite hva slags eksamensform vi skal ha når vi forbereder oss til eksamen, sier hun og legger til:

– Det er veldig fint at universitetet tar innover seg den situasjonen vi er i og tar hensyn til at studentene kan ha en så god eksamenssituasjon som mulig.