AVLYST: Etter to dager avlyser BI resten av fadderuken.

BI og Politihøgskolen avlyser fadderuken i Oslo

Både BI og Politihøgskolen har valgt å avlyse fadderuken.

Fadderuken på BI, «Fadderullan», og på Politihøgskolen startet mandag og blir dermed avsluttet etter bare to dager.

– Det er veldig beklagelig at de nye studentene ikke får den studiestarten de hadde håpet på, men slik situasjonen er akkurat nå kommer liv og helse i første rekke, skriver BISO og Fadderullan i en pressemelding tirsdag kveld.

Studieleder ved Politihøgskolen, Philip Tolloczko, sier dette til Politiforum:

– Vi har kommet til enighet om at den fadderuken de hadde lagt opp til er avlyst, men vi ser på hva vi sammen kan gjøre likevel. Vi vurderer nå å få til et arrangement på campus med førsteårsstudentene, hvor formålet er at disse skal bli kjent på tvers.

UiO: Ikke nødvendig med generell nedstengning

– Dette er en situasjon vi vurderer hele tiden, sier rektor ved Universitet i Oslo Svein Stølen.

Han forteller at de justerer på noen av arrangementet under studiestart, men at det per nå ikke er nødvendig med en generell nedstengning.

– Vi har tett dialog med faddersjefene og vurderer løpende justeringer, sier Stølen og legger til:

– Jeg var selv på campus i går kveld og jeg synes alt så veldig fint ut.

Oslomet: – Kan bli aktuelt hvis tiltakene ikke hjelper

Heller ikke Oslomet vurderer å avlyse fadderuken slik situasjonen er nå.

– Vi har strenge smittevernregler, og har gått lengre med avlysninger av arrangementer enn det myndighetene har krevet til nå, sier fadderkoordinator ved Oslomet Simen Blankenborg Berge.

Han forteller at de følger utviklingen, holder tett kontakt med kommunen og følger FHIs anbefalinger.

– Det kan være aktuelt å avlyse flere arrangementer dersom vi ser at tiltakene ikke hjelper, og dersom myndighetene anbefaler det.