AVLYST: Eline Molvær Løndal (21) sin utvekslingsdrøm i Sydney blir ikke oppfylt til høsten som følge av koronapandemien.

Utvekslingsdrømmen rakner i koronakrisen

Flere utenlandske universiteter avlyser nå utvekslingsopphold for norske studenter høsten 2020. Usikkerhet råder ved mange norske utdanningsinstitusjoner.

Late ettermiddager på stranden, nye venner, spennende fag, et nytt språk, en ny kultur og milevis unna mor og fars kjas og mas - uansett hva man gleder seg mest til, så er utvekslingsopphold mange studenters høydepunkt i en ellers rutinemessig og forutsigbar studiehverdag. Men slik blir det sannsynligvis ikke for neste års studenter. Koronakrisen fører til at flere utenlandske universiteter nå har begynt å kansellere utvekslingsopphold for norske studenter for høstsemesteret. Sannsynligvis blir det flere.

Eline Molvær Løndal (21) er en av dem som har fått utvekslingsoppholdet i Australia avlyst. Hun går andre året på bachelor i journalistikk ved Oslomet og hadde planlagt å studere ved Macquarie University i Sydney neste semester. Det var kun formaliteter som sto igjen da hun 14. april fikk en e-post fra universitetet i Australia som informerte om at alle utvekslingsopphold ble kansellert ut året.

– Jeg kunne velge å overføre søknaden til vårsemesteret, men jeg har valgt å trekke søknaden helt og heller ta fag ved Oslomet til høsten fordi jeg ellers vil gå glipp av avsluttende emner på studiet mitt i siste semester. Det blir sikkert spennende fag her også, men når man vet hva man kunne fått i utlandet, så blir det litt kjipt, sier hun.

En av fire utvekslingsopphold har blitt avbrutt som følge av koronapandemien: –⁠ En «once in a lifetime»-opplevelse som har falt i grus

God oppfølging

Oslomet gjorde det klart tidlig i søknadsprosessen at det ville være stor usikkerhet knyttet til om man kunne reise på grunn av koronasituasjonen. Studentene har hele veien blitt rådet til å avvente med å gjøre bindende økonomiske forpliktelser som å finne bosted eller å bestille flybilletter som ikke kan avbestilles. Oslomet har i etterkant også gitt Løndal mulighet til å søke på andre utvekslingsplasser. Hun har likevel valgt å ikke gå videre i prosessen på grunn av usikkerheten rundt utveksling.

– Jeg er egentlig glad for at jeg fikk beskjed såpass tidlig, slik at jeg slapp å leve i uvisshet. Det er fremdeles mange som ikke vet hvor de skal være til høsten, sier Løndal.

BLIR HJEMME: Journaliststudenten Eline Molvær Løndal (21) har allerede fått avlyst utvekslingsoppholdet i Australia og hun velger istedenfor å ta fag ved Oslomet til høsten.

Hun synes det er trist at hun ikke får reise, men er likevel optimistisk.

– Jeg tillater meg å være litt egoistisk og være lei meg for dette, men jeg skjønner at konsekvensene av korona er langt større og at det er mange som lider mer enn tapet av et utenlandsopphold.

Løndal forteller at hennes medstudenter har fått beskjed om at de skal planlegge som om de skal reise inntil videre. Likevel oppfordrer universitetet alle studenter som har søkt seg til utlandet om i tillegg å søke emner på Oslomet til høsten, slik at de uansett vil ha en plass å gå til hvis flere kansellerer skulle komme utover våren.

Gir studentene alternativer

Ved Oslomet er det foreløpig kun de australske partnerinstitusjonene som har avlyst utvekslingsopphold. De fleste som har søkt dit er sykepleierstudenter, skriver prorektor for utdanning Nina Waaler i en e-post til Universitas.

– 17 av Oslomets studenter har hatt disse institusjonene som førstevalg for utveksling høsten 2020, og vi er nå i en prosess med å finne nye alternativer til dem, skriver hun.

Det er også sannsynlig at samarbeidspartnere i Hong Kong og enkelte institusjoner som fakultetene har direkte Erasmus-avtaler med, vil avlyse, ifølge Waaler.

Oslomet har ikke tatt endelig stilling til hva som skal skje med utveksling høsten 2020.

– Det generelle inntrykket er at alle Oslomets internasjonale partnerinstitusjoner fortløpende vurderer mulighetene for å ta imot utvekslingsstudenter. Mange land er stengt for visumsøknader for internasjonale studenter og andre land er tidlig i fase av koronautbrudd, skriver prorektor Waaler.

Også ved Høyskolen Kristiania har australske samarbeidspartnere avlyst.

– Foreløpig har de studentene som har fått avlyst utvekslingsopphold som starter i juli fått tilbud om å forflytte avreise, sier Carl Joakim Gagnon, seniorrådgiver ved institutt for forskningsadministrasjon og internasjonalisering på Høyskolen Kristiania.

Høyskolen Kristiania avventer nasjonale retningslinjer og håper å kunne si mer i mai.

– Foreløpig ser vi for oss ulike alternativer. Utvekslingsavtaler kan komme til å gå som planlagt eller bli fullstendig avlyst. Alternativt kan det bli en selektiv avlysning ved at vi for eksempel avlyser all utveksling utenfor Europa, slik som NTNU har valgt å gjøre, sier Gagnon.

Les også: Disse studentene faller utenfor regje­rin­gens krisepakke: –⁠ Det virker som at de gir litt f

Planlegger for ulike scenarioer

Handelshøyskolen BI ser også store utfordringer med inn- og utveksling for høsten 2020.

– Vi forventer at koronautbruddet vil ha store konsekvenser for BIs internasjonalisering og utveksling. At utvekslingen vil kunne gå som «normalt» anser BI som mindre sannsynlig. Vi vurderer flere alternativer, hvor full avlysning er ett, skriver Ole Petter Syrrist-Leite, kommunikasjonssjef ved Handelshøyskolen BI, i en e-post til Universitas.

Universitetet i Oslo (UiO) kan foreløpig ikke svare på hvordan de forholder seg til utveksling for sine studenter til høsten.

– Dette er et spørsmål som er i en prosess akkurat nå, skriver Bente Bakken, seniorrådgiver på avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt, i en e-post til Universitas.

Samtlige institusjoner informerer om at de forventer oppdatert informasjon i tiden fremover.

Les også: Ekstralån eller dagpenger? Dette kan du ha krav på under korona­krisen