SAMARBEIDER: Student Oscar Frank (25), forsker Jarl Øystein Samseth og leder i Velferdstinget i Oslo og Akershus, Gard Løken Frøvoll, forenes i kampen om å få buss 431 tilbake.
SAMARBEIDER: Student Oscar Frank (25), forsker Jarl Øystein Samseth og leder i Velferdstinget i Oslo og Akershus, Gard Løken Frøvoll, forenes i kampen om å få buss 431 tilbake.

Ruter la ned direktebuss:

–⁠ Jeg frykter det går utover studen­tenes psykiske helse

I fjor sommer la Ruter ned direktebussen mellom Oslo og Kjeller i Lillestrøm. Det har ført til et ramaskrik blant både studenter og ansatte som holder til på Oslomets campus på Kjeller. Reiseveien oppleves nå som lengre og mer kronglete. Derfor vurderer flere ansatte å skaffe bil for å komme seg frem og tilbake. Hinderet kan få negative konsekvenser for studentenes psykiske helse, frykter studentpolitiker.

–⁠ En skam

–⁠ Det er veldig isolerende. Studentene føler seg oversett. Transporttiden hindrer oss ofte i å ta turen til campus, forteller student Oscar Frank (25).

Han bor i Oslo, men studerer produktdesign på Oslomets campus på Kjeller.

Siden nedleggelsen må han bytte transport tre ganger hver vei, der han tidligere tok en buss. Han mener det gjør at ruten tar dobbelt så lang tid, samt hever terskelen for å komme seg til campus.

–⁠ Det er en skam, fordi dette stopper oss fra å samarbeide og ta del i det sosiale på campus, sier Frank.

Velferdstinget i Oslo og Akershus er bekymret for denne utviklingen. De fleste alternativene Studentsamskipnaden SiO tilbyr for å bukte på både psykiske og fysiske plager holder til i Oslo, blant annet helsesenter.

–⁠ Det vi ser, er at studentene på Kjeller har mindre aktivitet i foreninger, sosiale sammenkomster og er mye mindre på campus sammenliknet med andre studiesteder. Kanskje fordi de har dårligere tilgang på transport, sier leder i Velferdstinget, Gard Løken Frøvoll.

–⁠ Med tanke på psykisk helse er dette det verste vi ser. Folk som sitter hjemme på hybelen sin i flere uker uten å ta del i det sosiale. Jeg frykter rett og slett at ruteendringen går ut over studentenes psykiske helse. Dette er små ting som skjer fra politisk og byråkratisk hold, som faktisk går direkte ut over trivselen til studentene. Så bussen må tilbake, gitt.

Innfører egenandel for psykisk hjelp - les mer: Nå må du betale for SiO-psykolog

Vurderer å skaffe bil

På frontlinjen i kampen for å få tilbake 431-bussen, står Jarl Øystein Samseth, som er forsker ved Forsvarets forskningsinstitutt på Kjeller.

Da bussen først forsvant, ble han:

–⁠ Irritert. Hvorfor legger Ruter ned en overfylt og populær rutebuss? Så jeg opprettet rett og slett en underskriftskampanje for å prøve å snu det, sier han.

Kampanjen fikk 128 underskrifter i løpet av sommerferien 2019. Samseth har vært i kontakt med Ruter for å prøve å få bussen tilbake, men har opplevd det som vanskelig å bli hørt.

–⁠ Jeg føler meg rimelig ikke hørt og ikke tatt hensyn til, forteller han om sin kamp mot systemet.

–⁠ Etterhvert innså jeg at dette kanskje ikke går. Derfor har jeg vurdert å skaffe bil.

Det er han ikke alene om. Tretti ansatte Samseth har snakket med ved instituttene som holder til på Kjeller, vurderer det samme. Minst to har allerede skaffet det firbente kjøretøyet.

–⁠ Ruter har blitt enda mindre attraktive enn bilen, sier Samseth.

Dette mener han strider med Ruters handlingsplan for 2017–2020. Der står det at «løsningene Ruter tilbyr de reisende skal være så attraktive at de blir naturlige å velge. Kollektivtransporttilbudet, i et samspill med gange og sykkel må utvikles slik at det blir enklere for flere å la bilen stå.»

GoStudy mister etisk stempel etter omstridt Cuba-tur: Ikke lenger etisk godkjent studieagent

–⁠ Får flere til å reise kollektivt

Ruter mener ruteendringen har som hensikt gjøre nettopp det.

–⁠ La meg først få si at det er fullt forståelig at de som var vant til å reise direkte med linje 431 til Kjeller, misliker at denne ekspresslinjen ble nedlagt 30. juni 2019. Grepet vi har gjort er i den hensikt å få flere til å reise kollektivt, og vi mener at et mer fleksibelt nettverk med reisemuligheter vil bidra til det, skriver Gro Feldberg Janborg, kommunikasjonssjef i Ruter, i en e-post til Universitas. Hun trekker frem at linjen dekket reisebehovet til et fåtall mennesker.

–⁠ De som er misfornøyde med nedleggelsen av ruten, sier at bussene i rushtiden som oftest var fulle. Hvordan vet Ruter at linjen dekket reisebehovet til et fåtall mennesker?

–⁠ Det stemmer at denne busslinjen hadde trofaste kunder som nok var fornøyd med det tilbudet de hadde, og savner bussen sin, svarer Janborg.

Hun forteller at det likevel var et fåtall av de 3300 studentene og de 2800 ansatte som studerer og arbeider ved Forskningsparken på Kjeller som reiste med linje 431.

Janborg opplyser at det nå er flere reisemuligheter å velge mellom. Blant annet tog mellom Oslo og Lillestrøm som går hvert tiende minutt, samt flere busser. Ruter vil evaluere endringene som er gjort, også med tanke på utvikling i trafikktall og tilfredshet.

Ruter har økt dekningen av området i Akershus. Det mener Samseth ikke er godt nok ettersom det fremdeles tar lengre tid å reise mellom Kjeller og Oslo.

–⁠ Reisetid er viktigst for å gjøre den kollektive trafikken attraktiv. Ruter har feilet helt på det, avslutter han.

Dette stopper oss fra å samarbeide og ta del i det sosiale på campus

Gode idèer kan lønne seg: Vant idépris og 100.000 kroner