Belastet: Jonas Alexander Næss forteller at han ble ble månedlig belastet på sitt mobilabonnement for å få SMS-rabatter fra Studentkortet.
Belastet: Jonas Alexander Næss forteller at han ble ble månedlig belastet på sitt mobilabonnement for å få SMS-rabatter fra Studentkortet.PRIVAT

Studenter reagerer på markeds­fø­ring fra Student­kortet: –⁠ Jeg føler meg svindlet

–⁠ Markedsføringen er i en gråsone, mener førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo.

–⁠ Jeg føler meg svindlet. Det første jeg gjorde da jeg fant det ut var å så si ifra til vennene mine. De avbrøt medlemskapet sitt så fort som mulig, sier Jonas Aleksander Næss (24).

Som ny student ved Handelshøyskolen BI i Oslo høsten 2015, meldte han seg inn i Studentkortet. Bedriften hadde stand ved Nydalens navle, og oppfordret ferske studenter til å melde seg inn. Medlemmer får flust av rabatter på mang en students favorittbutikk. Blant annet fra Kondomeriet, Akademika, Nelly og Hotels.

Da Næss ble fortalt at medlemskapet var gratis, var det vanskelig å si nei. Men da han overtok telefonregningen fra faren i fjor, kom sjokkbeskjeden: Studentkortet hadde nemlig belastet ham månedlig for meldinger om rabatter i hele tre år.

Les også: Rektor ville avlyse pornomusikal.

Ord mot ord

Studentkortet startet som en studentbedrift ved NHH i 2006. I dag er selskapet en nasjonal bedrift med kontor i Bergen.

På nettsiden deres reklamerer nettjenesten med setninger som «hos Studentkortet får du tilgang til over 180 studentrabatter. Og det beste? Medlemskapet er helt gratis!»

–⁠ I vilkår og betingelser fra 2015 blir det informert om kostnaden ved SMS, samt at dette er noe studentene kan reservere seg mot, opplyser daglig leder i Studentkortet Joachim Gjesdal.

Per dags dato koster meldingene fem kroner å motta per stykk. Det sendes maks fem meldinger i måneden.

–⁠ I prosessen for å melde seg inn kan studentene velge å huke av for SMS, dersom man ikke ønsker å få SMS så stopper ikke det deg fra å bli medlem, derav gratis medlemskap, sier Gjesdal.

Næss mener han aldri ble vist noen vilkår da han meldte seg inn ved standen.

–⁠ Greia var at vi aldri fikk presentert noen. Vi fikk beskjed om at det er gratis å melde seg inn, argumenterer Næss.

Da han ble klar over uretten, sendte han ikke klage til Forbrukertilsynet. Saken ble henlagt blant annet fordi «det er vanskelig uten dokumentasjon på forholdet».

–⁠ Hendelsen ved standen er det selvsagt ikke noe bevis for, så det ble ingen sak, sier Næss.

Klagen ble også avsluttet fordi Forbrukertilsynet «ikke kan finne at markedsføringen på internett er villedende, siden det er valgfritt å motta SMS og det blir opplyst om kostnader tilknyttet dette før man blir medlem».

Les også: Rusbruk blant studenter: –⁠ Svært bekymringsfullt.

Markedsføring i gråsonen

Harald Irgens-Jensen, førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet, mener markedsføringen til Studentkortet er en gråsone.

–⁠ Etter markedsføringsloven er det som hovedregel ulovlig å markedsføre en tjeneste som gratis når den ikke er det, sier han.

–⁠ Men det er akseptabelt å markedsføre noe som gratis og ta betalt for en tilleggstjeneste som det er frivillig å motta. Jeg synes dette tilfellet er i en gråsone.

SMS-terror: Førsteamanuensis Harald Irgens-Jensen mener markedsføringen til Studentkortet er i en gråsone.
SMS-terror: Førsteamanuensis Harald Irgens-Jensen mener markedsføringen til Studentkortet er i en gråsone.

Dersom kundene blir gjort tydelig oppmerksom på at SMS-ene koster penger når de registrerer seg, mener Jensen det kan være i orden.

Les også: Kathrine (22) og Helene (22) bor på eldrehjem: –⁠ Det hender folk lurer på om jeg tuller.

«Farlig nummer»

Næss er ikke den eneste kunden som har klagd på at Studentkortets praksis bryter med vilkårene.

På nettsiden «Telefonterror», har flere titalls brukere rapportert om det de mener er svindel fra Studentkortet. Basert på tilbakemeldinger har nummeret som sender meldingen fått en risikograd på 80 prosent hos Telefonterror. Siste kommentar ble lagt igjen 1. oktober. De eldste kommentarene strekker seg tilbake til 2016.

«Trekker penger uten at jeg visste det», skriver en bruker om de uønskede meldingene. Vedkommende har rangert nummeret som «farlig».

36 andre har lagt igjen kommentarer som beskriver nummeret som «plagende» og «farlig». Kun én har lagt igjen kommentar som beskriver tilbudet som «nyttig».

Sparer millioner

–⁠ Det er viktig at det skilles på et medlemskap og en valgfri ekstra tjeneste man kan si opp når man ønsker det, sier Gjesdal.

–⁠ Målet med Studentkortet har alltid vært å kunne tilby rabatter på tjenester, events og produkter studentene bruker eller kan ha nytte av for å bidra til en bedre studenthverdag og at studentene skal kunne spare penger ved å handle gjennom oss.

Gjesdal opplyser at kunder handlet for 20 millioner kroner gjennom Studentkortet i 2018. Med gjennomsnittlig studentrabatt på ti prosent, sparte kunder til sammen to millioner kroner. Han ønsker ikke å opplyse om hvor mange medlemmer Studentkortet har. I en artikkel i Dagens Næringsliv fra 2018, står det at medlemstallet har ligget på 200.000.

Streng opplæring

Siden Næss meldte seg ut, har han registrert at det nå er mulig å huke av om medlemmer vil motta meldingene eller ei.

–⁠ Men måten de gjorde det på da vi meldte oss inn, det var ikke lovlig i det hele tatt. Spørsmål er om de fortsatt står på stands, sier han.

Gjesdal opplyser at Studentkortet fremdeles reiser rundt på stands en gang i året, og at de har strenge retningslinjer for hva nye medlemmer opplyses om. Selv var han med på rundturen i 2016, etter at selskapet skiftet eiere.

–⁠ Jeg fikk selv tre dager med intensiv opplæring når jeg begynte på stands for Studentkortet i 2016 og regner med at det samme ble gjort tidligere da flere av de som arbeidet i Studentkortet tilbake i 2016, var med i 2015 og 2014, avslutter han.