Heisfrustrasjon: Heisene i Grünerløkka studenthus har lenge ikke fungert, de skal tydeligvis være fikset opp i nå og beboerne skal ha fått noe kompensasjon. Frustrasjonen over situasjonen og SiO er fortsatt stor, sier beboere Sarah Lilleberg Safavifrad og Ingrid Engelskjøn.
Heisfrustrasjon: Heisene i Grünerløkka studenthus har lenge ikke fungert, de skal tydeligvis være fikset opp i nå og beboerne skal ha fått noe kompensasjon. Frustrasjonen over situasjonen og SiO er fortsatt stor, sier beboere Sarah Lilleberg Safavifrad og Ingrid Engelskjøn.

Raser over defekte heiser i Grüner­løkka studenthus: –⁠ Enkelte har blitt sittende fast i over en time

Heiser som stopper og faller mellom etasjene og dører som ikke vil åpne seg – beboerne i Grünerløkka studenthus har fått nok.

–⁠ Det er helt sykt. Selv flyttet jeg inn for to år siden, og siden da har det stadig vært noe i veien med heisene. I mai ble det virkelig ille, heisene stoppet opp mellom etasjene, og enkelte ble sittende fast i over en time, sier Ingrid Engelskjøn.

Hun er journaliststudent og bor i 14. etasje i Grünerløkka studenthus. Med sine 19 etasjer er siloen et av Oslos høyeste studenthus, og vaskerommet befinner seg i 17. etasje. Problemene har lenge tæret på tålmodigheten til beboerne. Universitas erfarer at det har vært trøbbel med heisene i Grünerløkka studenthus i hvert fall siden juli 2016.

Heisen bare falt ned en etasje mens jeg og noen andre var i den.

Jakob Jensen Lerheim, musikkstudent og beboer

Fått kompensasjon

Engelskjøn reagerer på at det har tatt så lang tid før Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) har tatt hånd om saken. Først etter at flere av beboerne hadde sendt inn klager til SiO, og studentpolitikere fra Velferdstinget i Oslo og Akershus involverte seg i saken, kom SiO på banen.

Med en heis som har vært ute av normal drift store deler av sommeren, hevder hun SiO har vært dårlige til å gi beboerne informasjon om situasjonen. Tiltak for å reparere heisene ble først iverksatt i slutten av august. Beboerne har derfor blitt tilbudt en kompensasjon i form av kutt i husleien for denne måneden. Summen avhenger av hvilken etasje beboerne bor i. De som bor i første til åttende etasje får et avslag på 500 kroner, mens de som bor i niende og oppover får 1000 kroner.

–⁠ En kompensasjon på 1000 kroner kommer selvsagt godt med, men summen virker litt vilkårlig. Det er fint at SiO nå viser at de tar saken på alvor og faktisk bryr seg om beboerne sine, men det er fortsatt mye usikkerhet knyttet til bruken av heisene, sier Engelskjøn.

Les også: Klima­for­nekter og «bompenge­stu­dent»: –⁠ Skjønner ikke hvorfor biler skal få skylden for alt.

Ubehagelige opplevelser

Hun får støtte fra Jakob Jensen Lerheim som bor i 15. etasje og studerer populærmusikk ved Høyskolen Kristiania. Som musiker er han avhengig av heis, og sier at det har blitt mye bæring av tunge instrumenter den siste tiden.

–⁠ Jeg personlig tenker at SiO har håndtert saken på en elendig måte. De har som kompensasjon gitt oss et lite avslag på prisen i neste husleie. Til gjengjeld føles det som at de prøver å ignorere saken, og late som at det aldri har skjedd.

Lerheim forteller videre om ubehagelige opplevelser knyttet til bruken av heisene:

–⁠ Jeg har opplevd å gå inn i heisen i inngangsetasjen, hvor heisen da bare falt ned en etasje mens jeg og noen andre var i den. Den falt ikke i hundre kilometer i timen, men fort nok til at det var svært ubehagelig.

Engelskjøn forteller også om heisdører som ikke åpner seg. Ved enkelte tilfeller har beboerne vært nødt til å skyve opp døren.

Mange av de Universitas har vært i kontakt med har vært engstelige for å benytte seg av heistilbudet, og fryktet for brannsikkerheten.

Les også: Jusprofessor Benedikte Høgberg ble grillet av kolleger og studenter.

–⁠ SiO bryter loven

Sarah Lilleberg Safavifard bor også i 15. etasje. Hun mener SiO bryter loven ved å ikke legge til rette for et fungerende heistilbud. Selv har hun ikke kunnet ta imot besøk fra sine foreldre i perioden hvor heisen har vært ute av drift.

–⁠ Jeg har heldigvis friske bein, men dette gjelder ikke for alle. SiO bryter loven på flere områder ved å ikke legge til rette for bevegelseshemmede. For min egen del har det vært vanskelig å ta imot besøk fra familien når heisene ikke fungerer. Når de ikke fungerer i et bygg med 19 etasjer, er det uansvarlig fra SiOs side å ikke gjøre noe med det, forteller Safavifard.

Utover dette er sommeren en travel flytteperiode, og hun kan blant annet fortelle om en student som måtte flytte fra 18. etasje uten heis.

Nye heiser ved årsskiftet

–⁠ Frem mot sommeren mottok vi et økende antall driftsmeldinger, og vi besluttet da å skifte ut heisene, sier boligdirektør i SiO, Gunn Kirsti Løkka.

Arbeidet med å få løst problemet pågår for fullt, men nye heiser vil ikke bli installert før ved årsskiftet. Dette på grunn av produksjonstiden for de nye heisene. Hun konstaterer at det har blitt iverksatt tiltak for å hindre driftsstans i perioden frem til utskifting. Blant annet sjekkes heisene nå daglig av en tekniker.

På kritikken fra beboerne svarer Løkka:

–⁠ Studentene har helt rett i at vi burde gitt mer informasjon om heisproblemene tidligere. Vi skjønner godt at det er frustrerende når heisen står og det tar vi på alvor. Dessverre tar det fremdeles tid før de nye heisene er på plass. Vi håper alle på studenthuset opplever mer stabil drift nå, og at vi er flinkere til å informere om oppfølgingen.

Les også: UiO svidde av nærmere en halv million på burs­dags­fei­ring.

Fortsatt usikkert

Selv om heisene blir sjekket hver dag, er det fortsatt mye usikkerhet knyttet til bruken av dem blant beboerne.

–⁠ Hvilken tilstand er heisene i nå?

–⁠ Heisen blir fikset med jevne mellomrom, men etter et par uker er den som regel ute av funksjon igjen, sier Safavifard.

Lerheim legger til at det hender heisene er ute av drift igjen etter noen få timer.

–⁠ Når de har vært innom tidligere for å reparere heisen, har det hendt at reparasjonen bare fikset heisene i tre til fire timer før den var ødelagt igjen.

Klagestorm

Eskild Gausemel Berge sitter i Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo for Gjestelista.

Han mener beboerne i SiOs boliger burde kunne forvente at fasilitetene til enhver tid fungerer.

–⁠ Det er uholdbart at SiO har latt studentene i siloene leve med ødelagte heiser i så mange måneder. SiO tar blodpriser for leie av studentbolig, så studenter må kunne forvente at fasilitetene er på stell.

Berge reagerer på at kompensasjonen først ble tilbudt etter at studentene ved gjentatte anledninger hadde uttalt sin misnøye. Han vil ha på plass mekanismer som sikrer at SiO følger opp husleieloven.

–⁠ At SiO gir leiekutt skulle bare mangle. Det er påfallende at de gjør det først når det blir en klagestorm rundt det. Ved neste anledning kommer Gjestelista til å fremme forslag om å sikre mekanismer for at husleieloven skal følges opp, slik at mangler i SiOs studentboliger kompenseres med umiddelbare leiekutt.