Bilentusiast: Abubakar Ali (23) skaffet seg lappen kort tid etter 18-års dagen. For to år siden kjøpte han seg egen bil. Han trosser bompengeprisene, og kjører fornøyd mellom jobb på Østensjø og studier i Nydalen.
Bilentusiast: Abubakar Ali (23) skaffet seg lappen kort tid etter 18-års dagen. For to år siden kjøpte han seg egen bil. Han trosser bompengeprisene, og kjører fornøyd mellom jobb på Østensjø og studier i Nydalen.

Klima­for­nekter og «bompenge­stu­dent»: –⁠ Skjønner ikke hvorfor biler skal få skylden for alt

De er unge, politisk engasjerte og lidenskapelig opptatt av retten til å kjøre bil. Dette er studentene som kaster seg inn i kampen mot bompenger.

–⁠ Bompengene var dråpen som fikk begeret til å renne over. Jeg bestemte meg for at det er på tide at jeg gjør noe, forteller Karl-Ivar Bergo (22).

Han tar et års pause fra russisk-studier ved Universitetet i Oslo. Fridagene går til å ta opp fag, hobbyer, jobbleting – og stå på stand for Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB).

Det såkalte bompengeopprøret dominerer valgkampen i kommuner over hele Norge. Statsminister Erna Solberg måtte avbryte Island-tur for å forhandle om bompenger, det ble nesten regjeringskrise, Fremskrittspartiet daler på meningsmålingene og bompengepartiene er på fremmarsj landet rundt.

Ifølge valgforsker Bernt Aardal er ikke bompenger noe som opptar gjennomsnittsstudenten. Men det betyr ikke at alle er uberørt.

Les også: Ask (26) bor i «student­bolig» på 16 kvad­rat­meter: –⁠ Har alt man trenger.

Fersk politiker

FNB stiller til kommunevalg i Oslo for første gang i år, og på valglista står Bergo. Dette er hans første møte med en politisk hverdag. Utenom en demonstrasjon mot lekser da han var 14 år gammel, som nesten endte med innmelding i partiet Rødt, har han ikke vært politisk aktiv tidligere.

–⁠ Jeg meldte meg inn fordi jeg synes ikke noe om bomringene. Jeg vil rett og slett bare bare være med og bekjempe den urettferdigheten som mange borgere i Oslo nå opplever.

–⁠ Hvorfor er det viktig for deg å kjempe mot bompengene?

–⁠ For min del er det ikke viktig, fordi jeg kjører ikke. Men bompenger er urettferdig. Å betale en liten slant med penger for at du kjører på en vei som ikke er ferdig, er helt greit. Men det blir feil når bilistene blir straffet for å kjøre gjennom sentrum.

Det er beklagelig dette med drivhusgasser, men biler er en nødvendighet

Karl-Ivar Bergo

–⁠ Tid er penger

–⁠ Jeg kjører bil hele tiden. Det er en dum ting at bompengene går opp. Jeg meldte meg inn for å se om vi kan gjøre en forandring, sier Abubakar Ali (23).

Han tilbringer dagene sine som daglig leder på Joker, studerer økonomi og administrasjon ved BI - og stiller til valg i FNB. Ali, en ivrig bilist, meldte seg inn etter at bompengene økte. Han trives godt med å kjøre mellom skole og jobb i bilen sin, til tross for at bompengene har skutt til værs.

–⁠ Det er rimeligst med tanke på tid.

–⁠ Tid er viktigere enn penger?

–⁠ Tid er jo penger, argumenterer BI-studenten.

Les også: MDG-Lan: –⁠ Fuck olje­pen­gene, vi må satse på fremtiden.

Klimafornekter

Til tross for at han ikke vil la bilen stå og ta sykkelen fatt, mener Ali han passer på å gjøre sitt for å hjelpe klimaet.

–⁠ Jeg gjenvinner. Og er flink til å rydde og passe på. Men angående forurensing: det har vært varmt tidligere, men kloden er her fortsatt. Jeg synes ikke klimaendringene påvirker kloden så mye, sier Ali.

En studie publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature Climate Change tidligere i år, sier det er liten tvil om at klimaendringene er menneskeskapte. I studien slår forskere fast at det er 99.99 prosent sikkert at global oppvarming har sin rot i menneskers utslipp. Ali er likevel skeptisk til statistikken.

–⁠ Er du klimafornekter?

–⁠ Både ja og nei. Noen av klimaendringene kan være menneskeskapt, men mye er også naturlig, svarer Ali.

–⁠ Hvis det i verste fall plutselig blir 100 plussgrader, så er ikke det nødvendigvis på grunn av biler. For milliarder av år siden var det ikke biler, men det samme skjedde. Så jeg skjønner ikke hvorfor biler skal få skylden for alt, sier Ali.

–⁠ Det brukes masse penger på sykkelveier. Men hvem benytter seg av det? Det kommer ikke nye syklister, og det er ikke mange som sykler, sier han.

–⁠ Men ifølge Bymiljøetatens reisevaneundersøkelse fra 2017 benytter 70 prosent av Oslos innbyggere seg av sykkel?

–⁠ Jeg kan garantere deg at 70 prosent av Oslos befolkning ikke bruker sykkel. Det er sant at veldig mange bruker sykler og mange har brukt sparkesykler denne sommeren, men disse 70 prosentene sykler ikke i vinter.

Jeg skjønner ikke hvorfor biler skal få skylden for alt

Abubakar Ali

Les også: Pensjonert professor med knallhardt pensumsopp­gjør.

Mangel på studentpolitikk

På partiprogrammet til FNB Oslo, nevnes studenter kun én gang. Der står det at «studenter skal ha 80 prosent rabatt på reiser med kollektivtransport». Hvordan dette skal oppnås, står det ingenting om.

Politikerspire: Karl-Ivar Bergo (22) bruker gjerne 12 timer i uken på FNB-standen på Karl Johan. Der møter han velgere som er nysgjerrige på partiprogrammet. Men det kommer også en del kranglefanter, som vil legge seg ut mot det ferske partiet.
Politikerspire: Karl-Ivar Bergo (22) bruker gjerne 12 timer i uken på FNB-standen på Karl Johan. Der møter han velgere som er nysgjerrige på partiprogrammet. Men det kommer også en del kranglefanter, som vil legge seg ut mot det ferske partiet.

Bergo mener partiets mangel på studenttiltak er kjipt, men unnskylder med at partiet har hatt trangt med tid til å komme seg på beina.

–⁠ Jeg synes det alltid kan gjøres mer for alle i samfunnet, forteller han.

–⁠ Som student selv kjenner jeg at studenttilværelsen noen ganger er et herk. Det kunne vært noe mer der. Men det er det dessverre ikke.

Likevel brenner Bergo for flere saker enn bompengene. Spesielt ønsker han å:

–⁠ Halshugge karrierepolitikken. Jeg synes det er helt tullete å gå inn i politikk og kalle seg en karrierepolitiker. Jeg ser ikke på det som en karriere, jeg ser på det som en samfunnsplikt.

–⁠ Hva håper du å oppnå i partiet?

–⁠ Så lenge partiet gjør det greit og vi får gjennom noen av målene våre, er det blinkskudd i mine øyne. Jeg har ingen personlige ambisjoner om å bli politiker, jeg vil heller bruke tiden min på å dra ut på sjøen og seile. Jeg vil bare oppnå et Oslo som er bedre. I mine øyne er FNB veien til et bedre Oslo.

Blir ikke Oslo bedre ved å hjelpe klima med færre biler?

–⁠ Man kan jo argumentere for det, ettersom biler slipper ut drivhusgasser. Jeg er tilhenger av å ha en by med godt miljø, men jeg synes bompenger er feil måte å gjøre det på. Bil er en essensiell del av samfunnet. Alle må ha mulighet til å komme inn i Oslo. Det er beklagelig dette med drivhusgasser, men biler er en nødvendighet.

Optimistisk

De siste månedene har FNB Oslo vært preget av interne konflikter og intriger. Nå har FNB kommet med begjæring mot FNB Oslo. Sentralstyret krever at Oslo-grenen av partiet skifter navn, etter rykter om at sentrale personer i FNB Oslo har vurdert å stifte eget parti etter kommunevalget.

I juni fjorde FNB brakdebut på VGs partibarometer for Oslo, med hele 9.1 prosent. Nå er bompartiet mer enn halvvert, og lander på 3.8 prosent i den nyeste målingen.

Likevel er Bergo optimistisk til det kommende valget:

–⁠ Jeg håper på en oppslutning på minst 10 prosent i Oslo.