Frustert og forvirret: William Kalfoss, Angelika Marcin, Fredrikka Linnea Eriksson og Tina Holm er studenter på kreativ markedsføring ved Høyskolen Kristiania, og forteller at misnøyen er stor blant medstudentene etter fakturaforvirringen.
Frustert og forvirret: William Kalfoss, Angelika Marcin, Fredrikka Linnea Eriksson og Tina Holm er studenter på kreativ markedsføring ved Høyskolen Kristiania, og forteller at misnøyen er stor blant medstudentene etter fakturaforvirringen.

Semes­ter­av­giften økte med 13.000 – etter at studentene hadde betalt

Studenter på kreativ markedskommunikasjon på Høyskolen Kristiania trodde de var heldige og sparte 14.500 kroner. Det var de ikke. Nå føler de seg lurt av skolen.

–⁠ Det er ironisk at vi tar en bachelor i markedsføring, hvor vi lærer om å tilfredsstille kunden, når vi føler at Høyskolen Kristiania ikke klarer å gjøre det selv i dette tilfellet, sier Angelika Marcin.

Hun er tillitsvalgt på linjen for kreativ markedskommunikasjon og en av dem som føler seg lurt av skolen etter at de feilfakturert store beløp.

I kontrakten til studentene på kreativ markedskommunikasjon står det at et semester koster 47.800 kr. Da studentene ble fakturert for semesteret var prisen endret til 33.300 kr. Studentene reagerte på dette og sendte mail til skolen om beløpet. Skolen bekreftet at dette var ny pris for studiet.

Universitas har fått tilgang på en epost, datert 21. august 2018, fra økonomiavdelingen i Høyskolen Kristiania (HK), der summen på 33.300 kroner blir bekreftet.

–⁠ Det står i kontrakten vår at pris kan endres. Da vi fikk bekreftelse på endringen av pris, ble vi glade sier Marcin. Gleden viste seg imidlertid å være kortvarig.

Høyskolen innså kanskje at de trengte mer penger – de bruker tross alt 21,6 millioner på markedsføring

Måtte betale full pris

1. oktober fikk studentene ved linjen en epost med innkalling til et møte mellom klassen og skolen.

Møtet skulle omhandle informasjon om for lav fakturering. Det viste seg at studentene likevel måtte betale full pris for semesteret. Studenter Universitas har snakket med beskriver stemningen på møtet som anspent.

Ironisk at vi lærer å tilfredsstille kunden, så greier ikke Høyskolen Kristiania gjøre det samme

Angelika Marcin, tillitsvalgt for kreativ markedskommunikasjon

–⁠ De som skulle representere skolen virket usikre og var lite ydmyke over feilen som var blitt gjort, sier William Kalfoss, som også er student på samme linje.

Ifølge ham og medstudent Tina Holm var frustrasjonen på møtet stor.

–⁠ Noen slo i bordene og ropte: Hva skjer nå?

Studentene mener at dette kan gå utover ryktet til HK.

Dette pengefokuset er jo kanskje lite forenlig med imaget til HKs nyinsatte rektor: –⁠ Curt Rice er Obama. Jeg er bare en enkel gutt fra landet

To løsninger, samme pris

På møtet la skolen frem to løsninger: Enten måtte studentene betale det resterende beløpet, eller så kunne de ta i bruk en rabatt de skal få fjerde semester. Ifølge studentene får man denne rabatten da fordi det blant annet er året flere drar på utveksling. Begge løsningene innebar at studentene måtte betale full pris.

Etter møtet kom det frem at studentene ikke fikk velge hvilken løsning de syntes var best.

–⁠ Ledelsen hadde allerede tatt avgjørelsen om å gi oss rabatt og klassen fikk ikke være med å bestemme, sier Marcin.

Studentene får altså ikke den planlagte rabatten det fjerde semesteret.

–⁠ De la det frem som at vi var heldig som fikk denne rabatten nå, selv om det var de som hadde gjort feil. Hadde vi ikke hatt rabatt på fjerde semester måtte vi ha betalt det resterende beløpet nå, fortsetter hun.

Hvor blir det av pengene, mon tro? Millioner forsvunnet på Høyskolen Kristiania: –⁠ To millioner? På pizza og sekkeløp?

Jusprofessor: –⁠ Skolens feil

Universitas har vært i kontakt med jusprofessor Trygve Bergsåker. Han er tydelig i sin vurdering.

–⁠ Feilen ligger på skolen sin side, fastslår han.

Han sier at skolen må ta ansvar for feilfaktureringen, ettersom de har bekreftet at det opprinnelige beløpet på 33.300 kroner er riktig. Han mener at skolen ikke kan kreve noe i tillegg.

Studentene syntes at hele situasjonen er sjokkerende.

–⁠ Det å bruke rabatten nå istedenfor på fjerde semester kan være problematisk, det er jo en grunn til at vi får rabatt det året, sier Tina Holm.

De sitter igjen med en følelse av å bli lurt av skolen. Holm forklarer at hun trodde de hadde et system som jobber for å gjøre det best mulig for studenter.

–⁠ Når de klarer å feilfakturerer et så stort beløp så sitter man ikke igjen med en god følelse, sier hun.

Husker du da det var HK-studentene som dret litt på draget? 500 studenter kastet ut fra svensk vinterparadis

Høyskolen beklager feilen

Universitas har vært i kontakt med Høyskolen Kristiania. I en epost skriver markeds- og kommunikasjonsdirektør Stein-Oddvar Evensen følgende:

Studietilbudet i Bachelor kreativ markedskommunikasjon har en studieavgift på 47.800 kroner. Ved en feil har studentene fått tilsendt en faktura med lavere studieavgift på 33.300 kroner, og det beklager vi.

Ettersom disse studentene har fått tilkjent en lavere studieavgift i fjerde semester, ønsket ikke høyskolen å etterfakturere studentene mellomlegget, men heller gi studentene den lavere studieavgift inneværende semestret.

Vi har hatt i dialog med studentene og skal gå i videre i prosess for å finne en løsning.