Ikke luftig og lett: «Herre gud, dette er jo sport», innser Universitas' anmelder tidlig.

Universitas tester studentforeninger: Lagsportium nerdiosa

Rumpeldunk er bokstavelig talt sport. Intet mer, intet mindre.

Rumpeldunk

• HVEM: OSI Quidditch
  • HVOR: Tørteberg (bak Chateau Neuf) og Domus Athletica.
  • NÅR: Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fredag.

IRL-versjonen av det magiske spillet fra Harry Potter-universet ble ifølge et veldig raskt Google-søk startet av studenter ved Middlebury College i Vermont. Det offisielle nettstedet for rumpeldunk i Norge, kreativt kalt rumpeldunk.no, forklarer reglene omtrent slik: lagene består av tre jagere, to knakker, en keeper og en speider. Jagerne prøver å score mål med sluffen, samtidig som de prøver å unngå at knakkerne skyter en klabb på dem. Speidernes oppgave er å nappe til seg en tennisball som henger i en sokk ut av buksa til den syvende spilleren: gullsnoppen. I tillegg løper man altså rundt med en «sopelime» (les: plaststokk) mellom beina hele tiden.

Allerede i det oppvarmingen sparkes i gang med intervalløping og kneløft, begynner mistanken å melde seg: Herre gud, dette er jo sport. Hadde ingen fortalt meg at dette hadde noe med Harry Potter å gjøre, ville jeg trodd jeg var i en gymtime på videregående.

Er ikke rumpeldunk din greie? Hva med cheerleading? Bring it on, BI

Når selve treningen starter er det ikke lenger noen tvil: Rumpeldunk er en fullkontaktsport med mer til felles med rugby enn med å lese bøker om kvisete trollmenn. Laget består tilsynelatende 50/50 av folk som er der mest fordi de digger Harry Potter og folk som er der for sporten – pluss noen få midt i Venn-diagrammet. Det atletiske nivået er ditto ujevnt, uten at det ser ut til å plage noen. I motsetning til gymtimen på videregående har tross alt alle møtt opp frivillig. Man merker likevel raskt hvem som er hvem på den umiskjennelige vrælinga alle som er engasjert i lagsport alltid driver med. Begge gullguttene fra gymtimen på ungdomsskolen (Han Fyren Som Er Mye Bedre Enn Alle Andre og Fyren Som Hele Tiden Roper Til Ham) er representert.

Kanskje brettspill og chill er mer din stil?

Det går ganske hardt for seg også. På et tidspunkt slår en av instruktørene seg til blods, men halter tilbake på banen med en stoisk mine etter kort tid. Høylytt krangling oppstår rundt en nyinnført regel. Alt foregår på engelsk, muligens for å inkludere de mange internasjonale studentene som er tilstede, muligens for å slippe å kalle en av spillerne «snoppen». Det er irriterende god stemning hele veien, og selv om det aldri begynner å tyte endorfiner ut av hypofysen til undertegnede, virker det som de fleste andre har det over middels lættis.

Visste du at Blindern har en rik capoeirahistorie? Studentenes kampdans

OSI Quidditch har to lag, begge med navn som får dem til å høres litt ut som utbrytergrupper fra Den nordiske motstandsbevegelsen. Laget Vikings trener opp mot turneringer og konkurranser, mens Valkyries trener mindre kompetitivt.

Rumpeldunk egner seg antageligvis best for lagsportentusiaster som vil prøve noko attåt, eventuelt for lesehester som vil utfordre traumene fra gymtimene. Hvis en av disse beskrivelsene passer deg, er det bare å immivere til Tørteberg.