Stryk-tronen: I likhet med Universitetet i Oslo er det farmasifag som troner øverst på stryklisten til Oslomet.

I dette faget strøk ni av ti

– Da vi begynte studiet ble vi advart om høyt nivå, men vi skjønte ikke at nesten alle skulle stryke, sier farmasistudent ved Oslomet Jessica Kaur Sidhu.

[I likhet med på UiO](farm) er det et farmasifag som troner øverst på Oslomets strykliste. Av de 53 som denne våren gikk opp til eksamen i FARMA1420, Legemiddelfremstilling, var det bare seks som besto. Resten av studentene har brukt sommeren på å forberede seg til utsatt eksamen.

Et delt ansvar

Studieleder på Farmasi, Anne Berit Walter, mener den enorme strykandelen dels kan skyldes at det er første gang emnet gjennomføres i ny programplan. Emnet er redusert fra femten til ti studiepoeng, og studentene har mindre tid på seg.

– Erfaringen er at man da i første omgang typisk kan få en høyere strykprosent. Likevel har vi gjort en rekke tiltak for å imøtekomme studentene. Hver og en som har strøket har fått en samtale med fagansvarlig og fått snakket ut om hva som konkret har gått galt. Da har studentene vist forståelse.

UiO opplever samme problem: – Har du risikert at pasienten dør må du nesten stryke

Eksamen i emnet består av en teoretisk og en praktisk del. Walter påpeker at det er et emne som også tidligere har hatt høy strykprosent, men ikke så høy. Dette gjelder særlig den praktiske laboratoriedelen. Hun mener for at studentene ikke oppfyller kvalitetskravet er todelt.

– Det er studentene som må lese og kunne, men vi skal bistå med den kunnskapen som skal hjelpe dem gjennom eksamen. Studentene måles på læringsutbyttebeskrivelser, men her er det tydelig at det ikke er samsvar mellom forventningene til studentene og forventningene til universitetet.

Fikk du med deg denne? Karakterer, schmarakterer

Walter forteller at man i etterkant av stryksjokket har tatt grep for eksempel i form av ekstra undervisning og oppfølging i typiske strykemner, og en ekstra øvingsdag på laben.

Flere slutter

Jessica Kaur Sidhu er studenttillitsvalgt for bachelor i farmasi, og tilhører selv de ni av ti. Om under et døgn skal hun opp til konteeksamen i legemiddelfremstilling.

– Er du nervøs?

– Veldig. Kjempenervøs.

Sidhu forteller at det ble en veldig overraskelse for studentene å se stryktallene. Hun er likevel enig i at ansvaret nok ligger hos begge parter.

– Kanskje har det noe å si at vi i år fikk ny studieplan og ny lærer. Undervisningen vår har tidligere vært lagt opp veldig annerledes, så å øve slik vi er vant til funket ikke. Før har vi hatt eksamener med fokus på forståelse, men her ønsket underviser puggede fasitsvar.

Les også: Karakterkaos på UiO

Som tillitsvalgt har Sidhu fått mange klager fra frustrerte medstudenter. Hun forteller at også mange som vanligvis høster inn A- og B-karakterer har strøket.

– Vi opplevde at vi forsto hva vi skulle testes i, men ikke strykkriteriene. At de var så rigide fikk vi først høre nå i ettertid.

Hun håper å stå på konteeksamen, men er ikke sikker på om hun vil fortsette på farmasistudiet.

– Hadde jeg visst at dette kunne skje, hadde jeg ikke begynt. Vi er en gjeng med toppkarakterer fra videregående, men jeg vet om folk som nå har sluttet. Mange snakker om heller å satse på mer praktiske yrker. Jeg hadde som mål å ta master her. Etter denne sommeren vil jeg bare stå, så skal jeg begynne på et nytt studium.