Stor etterspørsel: Mirorslaw Serwa jobber med å leie ut boliger i Oslo nå når sesongen er på topp.

Miroslaw leier ut boliger i Oslo:

Får opp til 50 henvendelser om dagen

Semesteret er godt i gang, men for mange er det ikke fadderuke, pensum og forelesninger som står i fokus. Hos SiO Bolig står nesten 3000 på venteliste, og trykket i det private markedet er høyt.

– Nå er det toppen av sesongen. Det er stor mangel på boliger, sier Miroslaw Serwa. Han jobber med å leie ut en rekke rom i boliger rundt omkring i Oslo, for det meste et stykke unna sentrum.

Flere av leilighetene Serwa leier ut er forholdsvis billige. Det gjør at han får mange henvendelser fra studenter.

– Studenter er gode leietakere. De tuller ikke så mye med betalingen, sier han.

Kravstore studenter

Universitas har vært i kontakt med en rekke utleiere, og det varierer hvor stort trykk de forskjellige opplever. Vemund Holmen i Utleiemegleren tror det kan skyldes at studenter stiller visse krav til bolig når de skal leie.

– Prisen for en ettromsleilighet kan for bli for dyrt for studenter. Som regel leter de derfor etter et hybelrom eller noen å dele leilighet sammen med, nettopp for å dele på utgifter, men også på grunn av det sosiale, sier han til Universitas.

Holmen forteller også at studenter gjerne søker seg til sentrum når de ser etter leiligheter.

– De vil gjerne ha rask vei til studiested, ekstrajobb og nærhet til bykjernen. Er man villig til å bo litt utenfor bykjernen så kan leieprisene være noe lavere.

Noen studenter må ty til alternative boformer i mangel på bolig:

# [–Jeg sover på sofaen til en venn](sofa)

# [Johanne er husokkupant: – Kjemper mot det inhumane boligmarkedet](okk)

Stort trykk

Leieprisene stiger på sensommeren og mot høsten, ifølge Holmen. Han tror dette skyldes det høye antallet studenter som finner inntar boligmarkedet på en gang.

Les også: Blir tvunget ut i deltidsjobb

Fungerende direktør Gunn Kristi Løkka i SiO bolig forteller også at antallet som står på venteliste for studentbolig hos SiO synker etterhvert som de ikke får tilbud om bolig. Hun sier at disse heller søker seg til det private markedet.

For å teste etterspørselen etter studentvennlige bosituasjoner la Universitas’ journalist sitt eget rom ut i en annonse på Finn.no. Leiligheten ble lagt ut med en studentvennlig pris, og resultatet var påfallende: etter fem timer hadde det tikket inn over 80 forespørsler fra interesserte.