Moderne: Læringsplattformen Canvas er lagt opp på en mer moderne måte, i følge prosjektleder for digitalt læringsmiljø ved UiO.

Fronter erstattes med Canvas – dette må du vite

I mange år har Fronter skapt hodebry for studenter. Nå sier flere utdanningsinstitusjoner farvel, og tar steget over til et nytt system.

Snart vil ingen forelesninger lenger avsluttes med «Husk å sjekke Fronter!». Et nytt Learning Management System (LMS) tar over på høyskoler og universiteter over hele landet. To av institusjonene som skal bytte til Canvas er Universitetet i Oslo (UiO) og Oslomet.

Christian Kjekshus, leder for opplæringsteamet ved UiO, mener systemene er ganske like, men at Canvas er bedre.

– Basisfunksjonene er mye av det samme. Sånn sett er det ikke så forskjellig, men Canvas har flere og bedre verktøy. Dessuten mener jeg at det ser bedre ut og er mer intuitivt, sier Kjekshus til Universitas.

Kanskje på høy tid med et skifte? Blinde refser Fronter

Det skal være enklere å finne fram til forskjellige verktøy i Canvas, og ikke minst: Kjekshus lover at det skal skape mindre trøbbel å trykke på tilbaketasten i nettleseren.

– Helt som Google Drive

– Det man merker i Fronter er at det er en gammeldags læringsplattform, men Canvas er mer som man forventer at en nettside skal være. Det er lagt opp på en mer moderne måte, sier Svein Harald Kleivane, prosjektleder for digitalt læringsmiljø ved UiO.

Kleivane ledet prosjektet som evaluerte piloten av Canvas, og forteller om høy grad av mestring og tilfredshet med systemet. Han mener også at Canvas-appen er et godt tilskudd.

– Vi har også integrert Office 365-pakken. Det betyr at studenter kan drive med kollokviearbeid i sitt eget emne i Canvas. Helt som Google Drive, med samskrivingsdokumenter, bare at du kan gjøre det i Canvas, sier Kjekshus.

Studentene ønsker digitalisering: Studiebarometeret 2017: Studenter positive til digitalisering

Mens det var mest underviser som lastet opp ting i Fronter, skal Canvas skape større muligheter for å jobbe sammen.

– Når en underviser kommer inn i «rommet» har du rett og slett en rekke verktøy, ingen predefinerte standarder eller fasit på hvordan ting må gjøres, så du står helt fritt til å «lage ditt eget kunstverk» som en slags «painter on canvas», sier Kjekshus.

– Bør glede seg

Canvas kommer til å være mer eller mindre landsdekkende i høyere utdanning, forteller Kleivane. Likevel: Det er uvisst hvor lenge kjærligheten blomstrer mellom UiO og Canvas. Universitetet var låst til Fronter i 18 år, men skal denne gangen ha muligheten til å slå opp tidligere.

4., 6. og 7. september er det Canvas-kurs på UiO. Det varer i en og en halv time, og Kjekshus skal vise frem hjertebarnet sitt.

– Det blir spennende å se om det kommer min, for min tese er at det er såpass intuitivt at jeg ikke tror det blir så stort behov, sier han.

– Jeg mener studentene bør glede seg. Som en nylig utgått student som har vært på UiO i seks-sju år vil jeg mene at dette er en markant oppgradering som tar vekk en del frustrasjoner som student.

Canvas:

# Learning Management System (LMS), der studenter og undervisere kunne dele læringsressurser, samarbeide, gjøre oppgaver, kommunisere og levere obligatoriske innleveringer og eksamen.

# På Oslomet er siste frist for å hente ut dokumenter og lignende fra Fronter 31. august 2018.

# På UiO er siste frist 1. februar 2019.