Overasket: Dekan Dag Michalsen legger merke til hva som foregår på Jodel.

Jusstudenter kan få færre forsøk på eksamen. Det skaper reaksjoner

Tidligere i april kokte det på Jodel etter rykter om at gjentakskvoten av eksamen på juridisk fakultet skal reduseres fra fire til to. Nå frykter jusstudentene økt karakterpress.

– Det er en kolossal utgift, sier dekan Dag Michalsen om antall eksamener som tas opp ved Det juridiske fakultet. Det er nemlig der halvparten av alle eksamensgjentak ved UiO skjer.

Michalsen mener dettte er grunn til endringer, men rykter om at endringene blant annet vil omfatte en reduksjon i antall eksamensgjentak skaper uro blant studenten.

– Det har også å gjøre med det veldige karakterfokuset ved jussen, som er uheldig. Alt dreier seg om karakterer, sier han.

Drama på jussen: Professor skjelte ut studenter i forelesning

Per nå har jusstudentene en kvote på fire gjentak av en tidligere bestått eksamen, med unntak av exphil, exfac og valgemner. Dette har ført til at flere studenter leverer blankt i frykt for å måtte bruke opp et gjentak på en forventet dårlig karakter. Stryk gjelder kun som ett av tre eksamensforsøk, og omfattes ikke av kvoten.

Leder for Juridisk studentutvalg (JSU), Maria Conradi, påpeker at ordningen fører til stort press på eksamensdagen:

– Det er lite rom for å ha en dårlig dag fra før.

Hun mener at kutt i gjentaksordningen vil føre til ytterligere karakterpress, og tror mye av grunnen til karakterpresset på jussen er mangelen på en konteordning.

– Om vi vil forbedre karakteren så er vi nødt til å ta den opp igjen, sier hun.

Høgberg: –Jeg er blitt blant de minst populære foreleserne på fakultetet

– Trenger en kulturvending

Dekanen bet seg også merke i studentenes frustrasjon da det stormet som verst på jodel.

– Jeg er jo oppmerksom på hva som skrives på Jodel, og det er jo ingen grense for hvor dramatisk ting er, sier han.

Likevel mener han det er viktig for studentene å realitetsorientere seg rundt hvilken betydning karakterer faktisk har i samfunnet.

– Har du fått jobb, betyr ikke karakterene så mye lenger. Så vi trenger en annen forståelse, en kulturvending i rettssamfunnet.

Conradi stiller seg tvilende til dette.

– «Svært gode resultater» er ofte det som etterlyses, og klienter baserer sine valg av advokater på hvem de mener er flinkest. Det er ikke nødvendigvis sammenfall mellom karakterer og evnen til å praktisere jus i det virkelige liv, men det vil ofte gi en pekepinn.

Husker du denne professorkrangelen: –Personlig hevntokt

Sviktende rettssikkerhet

Dekanen sier han forstår veldig godt at studentene vil ha så mange muligheter som mulig, men setter spørsmålstegn ved hvorvidt det er bra.

– Det genererer hele tiden nye diskusjoner på at man må forbedre karakterer. Det er usunt med et slikt karakterpress.

Jusstudenten Nicolay Arntzen Bondi sier seg enig i det må arbeides mot det negative og destruktive karakterpresset som påvirker en del jusstudenter, men tror at en mindre gjentakskvote kan føre til at studentene føler enda mer står på spill under den enkelte eksamen.

Han påpeker også at klageordningen, med skrekkeksempler hvor en besvarelse blir bedømt som E av én sensor og A av en annen, gjør situasjonen enda vanskeligere.

– I en situasjon hvor den svært viktige sensuren er preget av vilkårlighet, har i alle fall muligheten for å ta eksamen på nytt representert en viss rettssikkerhetsmekanisme, sier han.

– Jeg er bekymret for jusstudentenes stilling om vi langt på vei skal miste en slik mulighet.