Nok er nok: NMH-rektor Peter Tornquist er selv leder for en skole som benytter seg av SiOs tjenester, uten at han føler noen lojalitet av den grunn: – Jeg har mistet tålmodigheten ovenfor SiO som mat- og kantineleverandør

Peter Tornquist har mistet tålmodigheten: – Jeg lurer på om SiO ganske enkelt ikke får det til

Rektorene på Norges Musikkhøgskole og Arkitekthøgskolen misliker SiO-kantina, mens UiO-rektor Svein Stølen synes maten er god.

Burde Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) ha monopol på mattilbud på Oslos studiesteder? [Spørsmålet splitter studentene](1), i like stor grad som det splitter rektorene. Peter Tornquist, rektor på Norges Musikkhøgskole (NMH), er en av de mest nådeløse.

– Jeg har mistet tålmodigheten ovenfor SiO som mat- og kantineleverandør. Jeg lurer på om de ganske enkelt ikke får det til, sier han.

I 2014 gikk han i et Facebook-innlegg til et knallhardt angrep på kantina etter en mislykket taco. Han er mindre misfornøyd i dag. Ifølge undersøkelser utført av NMH, mener studentene ved høyskolen at dagens tilbud både er dårlig og dyrt. Tornquist trekker fram at misnøyen kommer av at SiO på den ene siden må opptre som en halv-kommersiell aktør og på den andre siden har en uklar monopolsituasjon.

– Studentene trenger en kantine med god, variert og ernæringsmessig rik mat. Prisen på kaffen er urimelig høy. Greit at man skal ha en grei inntjening, men hva koster det egentlig å trakte en kanne kaffe? spør Tornquist.

Kaffe må man ha: Tornquist sjenker seg en kopp kaffe fra egenserveringen i SiO-kantina på NMH.

Byttet leverandør

En annen rektor som ikke var fornøyd med det tilbudet SiO leverte, er Ole Gustavsen, rektor på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). I 2016 sa de opp avtalen.

– Jeg synes ikke det var god nok kvalitet eller pris på produktet.

SiO var ifølge Gustavsen villige til å gjøre tilpasninger, men ikke nok til at AHO ville beholde kantineordningen. Rockekokker ble derfor den nye leverandøren av kantinetjenester på AHO.

Gustavsen sier både ansatte og studenter på AHO mener at det er høyere kvalitet og bedre priser nå enn det var før.

– Utvalget har blitt litt enklere, men det som serveres er godt. Prisene har også gått ned. Nå er det stappfullt i kantinen klokken ett. Før var det relativt tynt og de fleste spiste egne nistepakker i kantinen.

Gustavsen er ikke alene: -SiO-kaffen slaktes av studenter og eksperter

Trond Blindheim, rektor ved Høyskolen Kristiania

Nytt opplæringsprogram

Steffen H. Greff, Administrerende direktør i SiO Mat og Drikke, satser på grep som skal bidra til at SiO Mat og Drikke er en attraktiv samarbeidspartner også i fremtiden.

– Det er to grep som har blitt gjennomført. Administrasjonen er omorganisert og det er opprettet et nytt mellomledernivå med avdelingsledere på alle våre avdelinger, sier Greff.

Han mener medarbeiderne er deres fremste ressurs og hver og en ansatt vil bidra til å påvirke gjestenes opplevelse.

– I år skal et nytt opplæringsprogram sikre at våre ansatte har fått nødvendig kompetanse for å utføre sitt arbeid. Opplevelsen av variasjon i kvalitet og service mellom stedene skal være så små som mulig.

En liten kaffe koster 17 kroner i SiOs kantiner. Ti kroner om du har med egen kopp.

Har tatt grep: Administrerende direktør i SiO, Steffen Greff, sier de har tatt to grep. – SiOs fremste ressurs er våre ansatte, sier han. Foto: arkiv

Fornøyd med SiO

Svein Stølen, rektor på Universitetet i Oslo, mener SiO leverer et bra produkt til studentene.

– Vi har et godt samarbeid med SiO. Det er viktig å huske på at SiO leverer et svært bredt tjenestetilbud i tillegg til å drive kantine. Flere av disse tilbudene er også tilgjengelig for UiOs ansatte.

Svein Stølen synes det er viktig at studentene har tilgang på en god kantine. Han er overbevist om at SiO også synes det.

– Jeg spiser der av og til selv og synes maten er god.

Kritisk til monopoler

I motsetning til UiO, OsloMet og NMH har ikke SiO monopol på BI og Høyskolen Kristiania. Trond Blindheim, rektor på Høyskolen Kristiania, mener monopol hindrer konkurranse.

– Jeg er generelt kritisk til monopoler. Monopol på mat syns jeg ikke gir mening. Med konkurranse får man best pris og kvalitet. Det gagner studentene mest, sier Blindheim.

På Høyskolen Kristiania er det Eurest som står for tilbudet av kantine og rektoren skryter av kaffen.

– Jeg er fornøyd med at vi tilbyr studentene billig kaffe. Studentene kjøper mye kaffe og det skal ikke gå utover økonomien deres. Selv kjøper jeg en trippel kaffelatte med økologisk lettmelk hver dag når jeg kommer på skolen. Og betaler i underkant av 30 kroner. Over gaten koster det 16 kroner mer, sier Blindheim.

Inge Jan Henjesand, rektor på BI, er fornøyd med deres kantine som er levert av Gastro Catering.

– Jeg spiser i kantinen nesten daglig. Kvaliteten er meget bra! En god kantineordning er viktig for studentene våre, sier Henjesand.

Til tross for gjentatte forespørsler ønsket ikke rektor ved OsloMet, Curt Rice, å gi sin dom over SiO-monopolet.