Fra New York til Vladivostok

I 2016 var vi i USA da amerikanske velgere sjokkerte verden. Nå har vi fått sjansen til å sende to journalister og to fotografer for å dekke presidentvalget i Russland.

– I Russland er det bare én politiker, og han heter Vladimir Putin. Hele systemet er et teater. Vårens valg er det beste skuespillet dette teateret kunne satt opp, sier Grigory Konnikov (21), historiestudent ved statsuniversitetet i St. Petersburg. Det samme universitetet som Putin selv fullførte sin jusutdannelse i 1975.

18. mars er det valg i Russland. Å være russisk opposisjonell er ingen lek. Den 25. desember i fjor avviste russisk Høyestrett anken til den tidligere motkandidaten Aleksej Navalny og nektet han å stille til valg. Han var opposisjonens store håp.

Det er lite som tyder på at noen kan vippe den sittende presidenten av tronen. Putin har massiv støtte i Russland. En undersøkelse utført av det uavhengige og internasjonale gallup-byrået WIN/GIA viser at den sittende russiske presidenten hadde hele 79 prosent støtte i den russiske befolkningen i oktober 2017. Likevel ser vi en stadig mer omfattende studentaktivisme mot den sittende presidenten, særlig i de store byene St. Petersburg og Moskva.

Takket være Fritt Ord og 65 000 kroner i støtte har Universitas fått muligheten til å reise på to reportasjereiser til Russland denne vinteren. Der skal vi bli kjent med unge russere før, under og etter valget. Hva synes unge fremmadstormende studenter om Putin? Hvorfor liker tilhengerne ham så godt? Hvordan er det å være aktivist i et land Putin prøver å gjøre så uniformt som mulig?

– Russere er vant til å bli styrt av Ivan den grusomme eller Josef Stalin. Eller Vladimir Putin, sier den 22 år gamle historiestudenten Marta Vinogradova. Hun har selv vanskeligheter med å tro på at den russiske presidenten er så populær som meningsmålingene viser. 22 år gamle Alexander Komkov fra Moskva er uenig. Ifølge han er Putin det eneste valget de har og i likhet med presidenten selv nekter han å anerkjenne opposisjonen og Navalny.

Men det er ikke kun blant Putin-tilhengerne at Navalny er upopulær. Også blant liberale russere er han kontroversiell. Så hvordan oppfatter egentlig russiske studenter valgkampen og den politiske situasjonen i landet? Hvordan er det å være motstrøms i landet som gjør det stadig vanskeligere å være annerledes? Dette er spørsmål vi skal prøve å gi et svar på de kommende ukene.

Det vi hører fra Russland, skjer ofte i St. Petersburg eller Moskva. Mens hele verden følger valget fra Russlands hovedstad, skal Universitas reise 9000 kilometer øst til Vladivostok og treffe russiske studenter, på grensen til Kina og Nord-Korea. Hvordan forholder unge russere seg til et valg som skjer flere tusen kilometer unna dem?

I fjor var Universitas i USA da Donald Trump ble valgt til landets 45. president. Med støtte fra Fritt Ord fikk vi mulighet til å fortelle historier fra studentene som det snakkes mye om, men lite med.

På studentbudsjett sender vi to flinke journalister og to flinke fotografer fra studentmassen i Oslo på to turer over den russiske grensa. Der skal de rapportere og dokumentere fra Russland både i januar og mars. Det hele starter med denne reportasjen om unge russeres tanker rundt valget.