Chateau Neuf: Hendelsen skal ha funnet sted natt til tirsdag på studenthuset.

Det Norske Studentersamfund stopper alle nachspiel etter hendelse natt til tirsdag

Direktøren ved DNS betegner hendelsen som alvorlig. Politiet har valgt å henlegge saken etter etterforskning.

– Politiet etterforsket en alvorlig hendelse som fant sted på et nachspiel på Chateau Neuf. Hendelsen skjedde natt til tirsdag denne uken, sier direktør Thorstein Sjursen i Det Norske Studentersamfund (DNS) til Universitas.

Etter det Universitas kjenner til ble et rom stengt av som følge av politiets etterforskning.

– Politiet fikk en henvendelse tirsdag morgen, og har gjort undersøkelser og avhør med de involverte. Saken har blitt henlagt etter at den ble vurdert som ingen straffbare forhold, sier Øyvind Torgersen vaktleder for kriminalvakten i politiet.

De vil ikke kommentere noe mer på nåværende tidspunkt.

– Flere uønskede hendelser

Thorstein Sjursen ønsker ikke kommentere hva slags hendelse det er snakk om, eller noe om de involverte.

– Vi får nå bistand fra Universitetet for å håndtere denne saken videre, sier direktøren i DNS

Det har i lengre tid vært en utbredt nachspiel-kultur på studenthuset. Flere aktive i DNS har hatt tilgang til kontorer på huset, også på nattestid.

– Det har forekommet flere uønskede hendelser på nachspiel tidligere. Hele tredje og fjerde etasje er stengt av på ubestemt tid. Det vil dermed ikke være mulig å avholde flere nachspiel på Chateau Neuf, sier Sjursen til Universitas.

Nye rutiner for fest

Det vil nå bli nye rutiner på Chateau Neuf om hvordan fester på huset skal håndteres.

– Vi har ikke hatt den kontrollen vi ønsker på nachspielene som har vært på Chateau Neuf.

I en pressemelding fra DNS skriver Sjursen:

– Uavhengig av utfallet av politisaken vil beslutningen om stenging ha konsekvenser for hvordan nachspielaktiviteten foregår i fremtiden. Vi var allerede i gang med en gjennomgang av rutinene da denne saken kom opp, og kommer til å intensivere dette arbeidet de neste ukene. Nachspielforbudet vil bli stående inntil vi har rutiner på plass som kan sikre forsvarlig bruk av kontorene til fest om natten.

Videre står det:

– Stengingen innebærer at driftsansvarlig på bygget hver kveld før endt vakt vil låse av kontorene. Kontorene vil ellers være tilgjengelige på dag- og kveldstid som vanlig.

Universitas kommer tilbake med mer