Vetle Bo Saga hopper etter Oslos mektigste student

Ny styreleder i SiO.

SiOs hovedstyre

• Det er totalt ti personer i SiOs hovedstyre.
  • Fem av disse er studentrepresentanter, og lederen for styret har dobbeltstemme. Dette betyr at studentene har et flertall.
  • Studentene velges av Velferdstinget.

– Det føltes godt og spennende å bli gitt et så stort ansvar som ikke er vanlig å få før man er ferdig studert.

Første januar trådde Vetle Bo Saga inn som leder i Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus’ (SiO) hovedstyre. Med det ble han leder for et ett av Norges 500 største selskap med omsetning på over én milliard kroner.

Før Saga tok steget helt til topps av SiO-pyramiden var han nestleder i styret.

Medlemmer av hovedstyre 2018

• Student Vetle Bo Saga (leder)
  • Student Sigrid Mæhle Grimsrud
  • Student Kaja de Ru
  • Student Audun Foyn
  • Student Jonas Virtanen
  • Glenn Larsson – ansattvalgt
  • Britt Næsje – ansattvalgt
  • Universitetsdirektør UiO, Gunn-Elin Aa. Bjørneboe
  • Studiedirektør HiOA, Marianne Brattland
  • Studiesjef Høyskolen Kristiania, Marianne Østbye

Se resten av styret i faktaboks.

Forvirret: Dette er studentpolitikken og så mye koster den

– Uvant

Saga mener SiO allerede drives på en veldig god måte. Likevel er han klar på hvertfall et satningsområde.

– Vi bør særlig satse på å digitalisere SiO Helse. Jeg tror studenter er en gruppe som vil ta i bruk denne tjenesten. Digitalisering kan innebære for eksempel timebestilling på nettet, og konsultasjoner på nett, sier han.

Et spørsmål som har blitt heftig debattert i Universitas’ spalter de siste årene er lederlønningene. Direktøren i SiO. Lisbeth Dyrberg, har ifølge skattelistene fra 2016 en inntekt på godt over to millioner kroner, der mesteparten kommer fra lønn, og andre godtgjørelser. I tillegg har flere topper i konsernet millionlønninger.

Kommentar: Lisbeth Dyrberg er en velferdsprofitør

Saga mener imidlertid lønnen er forsvarlig, og varsler ingen endringer.

– I utgangspunktet tror jeg vi ligger på et fornuftig lønnsnivå. Vi skal være konkurransedyktige, men ikke lønnsledende. Der tror vi er i dag, sier han.

Fersk leder

[Gabrielle Legrand Gjerdset var den tidligere lederen i SiOs hovedstyre](3). Hun hadde en CV fra studentpolitikken få kunne matche før hun gikk inn i ledervervet: Landsstyrerepresentant i NSO, leder for Venstrealliansen, og leder for Studentparlamentet.

På tross av Saga er en ringrev i studentpolitikken, blant annet som politisk rådgiver i Velferdstinget, har han ikke den samme ledererfaringen som Gjerdset. Det tar han ikke så tungt.

– Det er litt uvant å være i et styre med så mye ansvar sammen med andre som har mye mer erfaring enn meg. Likevel har jeg erfaring fra politikken i Ski der jeg er utvalgsleder (i kommunestyre journ.anm), og tror jeg er godt forberedt på hva som venter, sier Saga.

Vil du bli like mektig som Saga: Slik klatrer du til toppen av studentpolitikken

Forlot tronen: Gabrielle Legrand Gjerdset er tidligere styreleder i SiO. Dette bildet er tatt i sammenheng med maktkåringen i høst. Gjerdset har nå gått over til konsulentbransjen.

– Makten er underliggende

I løpet av høsten kåret Universitas [Oslos mektigste student](4), og satte søkelyset mot hovedstyrets reelle makt. En kilde fortalte at på tross av at studentene i styre har flertall er [makten deres begrenset, og styret er i stor grad preget av konsensus](5).

– SiOs hovedstyre er utrolig profesjonelt. Man sitter som styremedlem i SiO for å ivareta SiOs interesser, ikke studentene, sa kilden som har god kjennskap til organisasjonen.

Dette kjenner imidlertid ikke Saga seg igjen i.

– En del av den makten er mer underliggende enn uttalt. Administrasjonen vil ikke komme med et forslag som er uakseptabelt for studentene.

Mener du at studentens flertall i styre har en avskrekkende effekt på administrasjonen?

– Jeg ville ikke brukt ordet avskrekkende, men at makten er underliggende enn uttalt.

Tør studentene å legge frem forslag som de vet administrasjon vil være veldig uenig i?

– Jeg opplever at vi har et veldig frittalende styre der alle tør å si det de mener. Om man mener at noe kunne vært gjort bedre eller annerledes forventer jeg at blir lagt på bordet, sier Saga.

Oslos mektigste student?

På toppen av den nevnte kåringen tronet nettopp den avtroppende styrelederen Gabrielle Legrand Gjerdset. [Saga måtte på det tidspunktet innfinne seg med en åttendeplass](6).

Om listen skulle lages på nytt, hadde det vært sannsynlig at Saga hadde tronet på toppen.

Hvordan føles det å være potensielt Oslos mektigste student?

– Det er skremmende, spennende også gleder jeg masse til å bruke enda mer av tiden min på SiO som jeg synes er en veldig fin organisasjon.