Venstre vil gi 15 millioner til studenters psykiske helse

Studentpolitikerne kan få gjennomslag. I sitt alternative statsbudsjett vil Venstre starte en storstilt satsing på studenters psykiske helse.

– Jeg har en personlig inngang til dette. En superelev, kjempekul jente med masse venner som var et halvt poeng unna å komme inn på medisin. Så møtte hun veggen, og var langt, langt nede, sier Carl-Erik Grimstad.

Han sitter i helsekomiteen for Venstre. I dag, mandag, klokka 12.00 offentliggjør partiet sitt alternative statsbudsjett. Der har de øremerket 15 millioner kroner til studenters psykiske helse. I forkant av dette samlet Vestfold-politikeren et knippe studentpamper og SiO-helseansatte.

– En stor av Venstre sin politikk handler om forebyggende psykisk arbeid, spesielt blant studenter. Det er viktig, ikke bare fordi det rammer unge, men det er også samfunnsøkonomisk veldig dårlig, sier Grimstad.

– Ikke én dag for sent

De 15 millionene skal, i motsetning til tidligere bevilgninger, øremerkes til studentenes psykisk helse. I tillegg settes det av to millioner kroner til nettstedet slettmeg.no.

– Pengene skal ikke smøres utover som smør, men de skal avsettes i en pott som bevilges etter søknader, sier Carl-Erik Grimstad.

NSO-leder Mats Beldo viser til SHoT-undersøkelsen fra 2014, som viser at hver femte student erfarer ensomhet i løpet av studietiden. Det viser at det er på høy tid med bevilgninger til feltet som NSO har jobbet for i lang tid.

– Det kommer i alle fall ikke én dag for sent, sier han.

– Viktig satsningsområde

Studentparlamentsleder ved UiO, Jens Lægreid, er enig med Beldo. Han sier møtet med høyere utdanning kan være tøft, og at mange går fra faste rammer på videregående til langt løsere rammer på universitetet.

– Vi må sørge for at den overgangen går så smidig som mulig, og at de som trenger hjelp, får det, sier Lægreid.

Han fremhever også viktigheten av fadderuka, som for de fleste er det første møtet med studietiden.

– Det er viktig at alle føler seg inkludert, og at fadderne er godt kurset i oppgavene sine.

Carl-Erik Grimstad i Venstre tror dette budsjettforslaget enkelt skal gå gjennom helsekomiteen, og at han ikke kan se for seg at det skal møte særlig motbør.

– Psykisk helse er et viktig satsningsområde for oss, og dette kommer vi helt sikkert til å følge opp, sier han.