Sjokkbeskjed: Frida Louise Holmstrøm får trøst av Kristina Strømholt etter å ha fått vite at praktikumklinikken deres er stengt inntil videre.

Psykologistudenter fikk sjokkbeskjed: Universitetsledelsen stenger klinikk med umiddelbar virkning

Universitetsledelsen stopper inntil videre virksomheten ved klinikken på Psykologisk institutt. – Faglig uforsvarlig og uetisk, sier profesjonsstudent Julie Wasmuth.

Konflikten på PSI

• Praktikum er en behandlingsklinikk som driftes av instituttet, der studenter behandler pasienter med svake og moderate psykiske plager under veiledning fra klinikere.
  • Praktikum er obligatorisk for alle profesjonsstudenter på 11. og 12. semester.
  • Klinikken ble startet i 1975

– Dette er dramatisk. Stakkars studenter som skal ha praksis! Man skulle tro det hadde skjedd noe uforsvarlig ved klinikken, men det har det ikke, sier Pål Ulleberg, medlem av instituttstyret ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.

– Dette er en maktdemonstrasjon uten like.

Bakgrunn: Psykologistudenter gikk i demonstrasjonstog mot ledelsen

Helt krise

De siste ukene har det stormet på Psykologisk institutt. Instituttleder Pål Kraft vil flytte praktikum fra instituttet, mens studentene frykter det vil ødelegge undervisningstilbudet.

Etter en lang og opphetet debatt om den eventuelle flyttingen, ble det klart at universitetsledelsen grep inn og bestemte flytting før instituttstyret hadde rukket å stemme over saken.

De ansatte fikk beskjed om at driften ville fortsette som normalt, men tirsdag ettermiddag ble det klart at den stenges inntil videre og at studentene står uten tilbud om praktikum.

– Det er krise når ledelsen røsker opp en ordning som har fungert så godt i så lang tid, sier Julie Wasmuth som studerer psykologi profesjon på siste året, og som har vært blant studentene som har protester heftig mot at klinikken flyttes.

Wasmuth er ikke bare bekymret for at profesjonsstudentene mister sitt praktikumtilbud inntil videre, men også at pasienter mister sitt behandlingstilbud.

– Tenk på alle pasientene som startet opp med behandling nå i høst som mister behandlingstilbudet sitt. Det er faglig uforsvarlig og uetisk.

Studenter er rasende uenige i stengingen. Her protesterer de på en helt spesiell måte

Klinikken kan være i strid med regelverket

Universitetsledelsen opplyser i en pressemelding at de stopper driften av klinikken på bakgrunn av at den kan være i strid med gjeldende regelverk.

– Universitetet i Oslo ser alvorlig på denne saken. Det skal ikke være noen tvil om at all virksomhet ved UiO er i samsvar med gjeldene lovverk. Det vil komme utfyllende informasjon om saken så snart de igangsatte vurderingene er klare, sier universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe i pressemeldingen.

Klinikkpasient fortviler over stenging: – Jeg føler meg utrygg

Wasmuth etterspør en skikkelig begrunnelse for hvorfor klinikken må flyttes, og nå stenges inntil videre.

– Hva de er redde for ved å ha praktikum på universitetet er det ingen som har noe svar på, sier hun.

Universitetledelsen har bedt om en grundig juridisk vurdering av alle sider ved klinikkdriften ved Psykologisk institutt og har varslet internrevisjonen om saken.

Programutvalget, fagutvalget, studentrepresentanter og studentparlamentet er i dialog med universitetsledelsen. De jobber for å beholde klinikken på PSI, men har ingen makt over å få klinikken gjenåpnet.

Studentene og instituttledelsen føler seg overkjørt i PSI-striden: Dekan tar selvkritikk