Hammer og SiO: Gabrielle Legrand Gjerdset startet i Venstrealliansen, nå styrer hun pengesekken i SiO.

Oslos aller mektigste student: Gabrielle Legrand Gjerdset

Hun er styreleder i et av Norges 500 største selskap, med en omsetning på rundt én milliard. På toppen av storkonsernet SiO finner vi Oslos klart mektigste student.

Det er en spesiell situasjon at en student leder en stor bedrift. Det er imponerende.

Vetle Bo Saga

Gabrielle Legrand Gjerdset

«Gabrielle den Store»

• Navn: Gabrielle Legrand Gjerdset
  • Alder: 28
  • Rolle: Styreleder i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO)

Hun er styreleder i et av Norges 500 største selskap, med en omsetning på rundt én milliard. Hun har ansvar for 600 ansatte og en eiendomsportefølje med blant annet 8500 studentboliger. De fleste i student-Oslos maktelite er samstemte om at Gabrielle Legrand Gjerdset er den mektigste av dem alle.

Resten av maktlista finner du nederst i saken.

Fikk du med deg denne? Gabrielle Legrand Gjerdset er ny SiO-leder

En tillitsvekkende leder

Gjerdset anses som svært dyktig og ikke minst hyggelig. Dette er særlig viktig for arbeidsmiljøet, forteller nestleder i SiOs hovedstyre, Vetle Bo Saga. Han beskriver Gjerdset som en tillitsvekkende leder som tar seg tid til å forklare alle konklusjoner som treffes, uavhengig om man er enig eller uenig.

– Dessuten er det en spesiell situasjon at en student leder en stor bedrift. Det er imponerende, sier Saga.

Dette er maktkåringen: Slik har vi jobbet

Ærlighet varer lengst

En annen som roser Gjerdset er Curt Rice, rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA):

– Hun er ærlig og villig til å ta ansvar, men på en måte som ikke skaper konflikt.

Han trekker frem at i tidligere møter har hun vært veldig «straight», og mener dette er en lederegenskap hun nok vil få god bruk for i fremtiden.

Særlig nevner Rice hennes lobbyarbeid i forbindelse med studentboliger, samt Studentslippet, som saker hvor hun har imponert og hennes innsats har vært avgjørende.

Les også: Dette er SiO-studentenes faktiske makt

Skjult maktrom

I tillegg nevner kilder med god kjennskap til SiO at det finnes et skjult maktrom mellom styreleder i SiO, Velferdsting-leder, og nettverket deres, hvor mange definerende ideer utformes. I dette rommet boltrer Gjerdset seg.

Blant annet spådde Gjerdset hvem som var den neste lederen av Velferdstinget lenge før Elisabeth Holien tiltrådte. Flere kilder mener Gjerdset har enorm påvirkning på Velferdstinget, som lar seg overkjøre av SiO, men Holien sier seg uenig i dette.

– Jeg vil si det er en gjensidig påvirkning. Selv om hun sitter på mye intern kunnskap fra SiO, har Velferdstinget enorm påvirkning på henne og.

SiO-Gjerdset: – Alle kan ikke vinne hver gang

Tidligere SP-leder

Gjerdset har hatt et langt liv i studentpolitikken og har knyttet et tett nettverk. Særlig utmerket hun seg som leder for Studentparlamentet ved UiO

– Hun utstråler en slags ledelseskarisma. Hun er flink til å inspirere og inkludere, og var en god leder både utad og internt. Nå er jeg kanskje litt biased, men jeg mener hun var en av de aller beste lederne av Studentparlamentet noensinne.

Dette kommer fra Amanda Schei, tidligere kollega av Gjerdset i Studentparlamentet. Videre forteller hun hvordan Gjerdset i kraft av sin posisjon fikk gjennomslag i vanskelige saker. Blant annet fikk hun Universitetsstyret til å øremerke 8 millioner kroner til oppfølging og veiledning av studenter.

– Det er ikke vanlig å klare dette. Vi jobbet strategisk, men hun var jo hjernen bak det hele, sier Schei.

Ekspertenes tips: Slik klatrer du til topps i studentpolitikken

Nestleder i SiOs Hovedstyre, Vetle Bo Saga, trekker også frem Gjerdsets tid i parlamentet som en periode der hun briljerte, særlig i form av budsjettgjennomslag. Han mener situasjonen er annerledes nå som hun er styreleder.

– I styret har man ingen ytre påvirkning, på en måte. Man kommer ikke med en agenda for å få gjennomslag for den, sier han.

– Som styreleder skal man ikke utøve direkte, avgjørende makt på samme måte.

Ellers forteller Saga at Gjerdset sitter med mye makt i form av kunnskap og nettverk og har mye tillit, som gjør at hun får gjennomslag.

Gjerdset selv virker ganske enig i at hun er Oslos mektigste student.

– Hva kan jeg si? Jeg mener hvertfall studentene i SiO-styret har enormt stor makt og innflytelse.

– Føler du på ansvaret?

– Absolutt! Det gjør jeg altså.

Dette er resten av lista:

[Plass 30-21](1)

[Plass 20-11](2)