Oktoberfest på Chateau Neuf: DNS-leder Trygve Haaland og daglig leder Linn Cecilie Andresen i Chateau Neuf arrangerer Okotberfest også i år.

Oktoberfest-striden avgjort: Lagmannsretten avviser anken

Bookingansvarlig i musikkfestivalen Palmesus, Heine Strømme, fikk ikke medhold i sin anke til lagmannsretten. Dermed er striden med Chateau Neuf over.

Det siste året på Det Norske Studentersamfund (DNS) har vært preget av bitre konflikter og rettssaker. Først havnet de i klinsj med tidligere formann Markus Knutsen, så kuppet Heine Strømme Facebook-siden «Oktoberfest Chateau Neuf» og annonserte at den årlige festen var flyttet til Youngstorget.

I vår vant Chateau Neuf over Strømme i Oslo byfogdembete. [Mandag ble Knutsen-saken avgjort](4). I går avviste lagmannsretten anken i Oktoberfest-saken.

Dermed kan organisasjonen endelig legge et turbulent år bak seg.

Bakgrunn: Chateau Neuf vant Oktoberfest-strid

Facebook-konflikt

Problemstillingen lagmannsretten skulle ta stilling til var både delikat og ganske unik.

Da bookingansvarlig Heine Strømme i festivalen Palmesus var aktiv i Chateau Neuf på 2000-tallet var han med å bygge opp den årlige Oktoberfesten på Chateau Neuf, et konsept som raskt ble svært populært.

Selv etter han sluttet å være aktiv, var han ansatt av Chateau Neuf for å arrangere festen. Chateau Neuf har tidligere kalt han markedsføringsansvarlig. I et intervju med Universitas kalte Strømme seg imidlertid for prosjektleder.

I 2016 skar samarbeidet seg. Strømme var da administratoren til Facebook-siden «Oktoberfest Chateau Neuf». Han endret navnet på siden til «Oktoberfest Oslo» og annonserte til sidens 15.000 følgere at festen var flyttet.

Strømme: – Kjennelsen er full av faktafeil

Manglet rettslig interesse

Spørsmålet retten måtte stille seg var: Hvem har rett på Facebook-siden. Organisasjonen eller en av initiativtakerne?

I en midlertidig forføyning vant Chateau Neuf rettighetene til Facebook-siden tilbake. Den ble opprettholdt i en kjennelse fra byfogden i vår. Strømme anket kjennelsen for å oppheve kjennelsen og slippe å betale saksomkostninger.

Han fikk ikke medhold i sitt krav hos lagmannsretten.

– Lagmannsretten er etter dette av den oppfatning at Strømme ved inngivelse av anken manglet rettslig interesse i å få saken prøvet. Det innebærer at anken må avvises, heter det i dommen.

Strømme må dermed betale sakskostander på 155.100 kroner til Chateau Neuf.

– Vi er veldig glade for at lagmannsretten deler vårt syn på saken. Vi er nå klare for å legge saken bak oss og ta imot alle Oslos studenter til Oktoberfest på Chateau Neuf i slutten av september, sier Linn Cecilie Andresen, daglig leder i Chateau Neuf til Universitas.