Faddergruppa på journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus vil ikke ha noe klining mellom faddere og fadderbarn. Illustrasjonsfoto: Adrian Nielsen

Faddergruppe innfører hookeforbud

– Det har oppstått ubehagelige situasjoner, sier gruppelederen ved HiOA.

Fadderuken er i gang for fullt, og målet er ofte å få nye studenter til å trives både med det nye studiet de har begynt på og med hverandre. Men mye kan skje når studentene skal feste nesten to uker i strekk. Det har journalistikkstudentene ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) smertelig erfart.

– Det har blitt meg fortalt at det i fjor var et par situasjoner som var ubehagelig for fadderbarna, sier gruppeleder Hanne Mjelstad ved journalistikkstudiet.

Faddergruppen går nå til det drastiske tiltaket og innfører klineforbud for faddere.

– Maktforholdet mellom faddere og fadderbarn er ujevnt. Det kan oppleves som ubehagelig for fadderbarna hvis noen av fadderne hooker med fadderbarna første kveld, fortsetter Mjelstad.

Misfornøyd? Denne faddersjefen hadde hookegaranti

– Dumt

Mjelstad mener man godt kan forelske seg som fadder om man møter «the love of your life», men at man skal kunne klare å vente to uker før fadder begynner å date fadderbarn. En burde nemlig ikke starte for tidlig.

– Da vil det fort oppstå kleine situasjoner utover i uken. Både for faddere og for fadderbarn. Vi syns det er dumt at dette skjer, forklarer Mjelstad.

– Hva er konsekvensene om det likevel skjer?

– Vi har ikke etablert noen konsekvenser foreløpig, siden jeg kjenner de andre fadderne godt. Jeg kommer til å prate om dette, men hvis det likevel skjer så får vi se hva konsekvensene blir.

Fått med deg dette? Nå kan du ta nattbussen hjem i fadderuka

– Følg norsk lov

Faddersekretæren ved Universitetet i Oslo, Clara Bergene, legger først og fremst fokus på at alle skal ha det bra.

– De fleste fadderne er bevisste på at de blir sett opp til, og jeg har en stor tiltro til at alle vil klare å ta ansvar for seg selv, sier Bergene.

– Så dere har ikke vurdert samme strenge regime med hookenekt som faddergruppen ved HiOA?

– Fadderne skal være et forbilde for fadderbarna. Vi kan ikke bestemme at de ikke skal forelske seg, verken fra faddernes eller fadderbarnas side, forklarer faddersekretæren.

Gladnyhet! SiO setter ned prisen i kantinene

Hun mener det ikke er til å stikke under stol at det er lett å få seg kjæreste når en begynner på et nytt studium. Det oppstår raskt søt musikk der hvor likesinnede vanker.

– Hvis det er en fadder som forelsker seg i et fadderbarn, så kan man jo vente til neste uke. Er man heldig forelsker kanskje fadderbarnet seg i deg også.

– Vil det få noen konsekvenser om noen av fadderne kliner eller hooker med fadderbarna?

– Med mindre en av partene har dårlige erfaringer vil det nok ikke få konsekvenser. Fadderbarna skal ikke føle seg utnyttet. Hovedregelen er å holde seg innenfor norsk lov.

BI-fadder Fredrik Uhl mener man blir dømt dersom man ikke heller nedpå alkohol under fadderukene. Selv «faker» han at han drikker