Slik blir det nye Skam-emnet ved Universitetet i Oslo
I forelesningene skal studentene se, analysere og produsere web-serier.
Studentene kan ikke forvente å komme på forelesning og diskutere hvem som er favorittkarakteren deres
Gry Cecilie Rustad, postdoktor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo
– Kommer William til å svare Noora, eller vennene til Isak til å tilgi ham fordi han måtte i familieselskap? En faktor til Skams popularitet er den digitale historiefortellingen produsentene bruker, sier postdoktor Gry Cecilie Rustad ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo (UiO). Hun er ansvarlig for Blinderns nye Skam-emne.
Rustad, som begynte å forske på Skam på grunn av seriens distribusjonsform, sier Skam har en nyskapende web-fortelling som ingen andre andre serieskapere benytter seg av.
– Alle andre TV-serier har liknende episodestruktur med seriene vi har sett fra før, men Skam imiterer målgruppens medievaner på en helt ny måte. Seeren blir dratt inn i episodene fordi sosiale medier brukes som et hjelpemiddel, sier Rustad.
Bakgrunn: Universitetet i Oslo får «Skam»-fag
Slik blir Skam-emnet
Historiefortellingen i Skam påvirkes av tenåringenes endrede medievaner. Derfor skal ti-poengsemnet inneholde syv forelesninger med blant annet mediehistorie på pensum.
– Det kommer til å handle om Skam, men siden det er et emne ved universitetet, må studentene forvente å lese vanskelige forskningsartikler. Fjernsynsserien skal brukes som et case. Studentene skal analysere serien for å finne ut av hvordan tenåringsserier har utviklet seg i takt med medievanene og hvordan det har ført til at vi har fått en slik serie, sier hun.
Rustad forklarer at det er et emne der studentene kommer til å lære om medievitenskapelige teorier og analyseperspektiver.
– Studentene kan ikke forvente å komme på forelesning og diskutere hvem som er favorittkarakteren deres. De kan gjøre det, men da må de begrunne valget utfra medievitenskapelige teorier og analyser.
English translation: University of Oslo will offer «SKAM» course
Seriens estetikk vil også vektlegges i forelesningene.
– Skam har en utrolig interessant produksjonshistorie, og hvordan det blir laget er spennende. Vi vil ha en forelesning som handler om web-seriens estetikk, hva som kjennetegner hvordan den ser ut i forhold til stil og hvordan sjangeren fortelles, sier hun.
Hun håper å få regissør Julie Andem og andre tilknyttet produksjonen av TV-serien til å komme til forelesningene for å snakke.
Leste du? Eksklusivt intervju med Blindern-studenten Iman Meskini som spiller Sana i Skam
Hjemmeeksamen
– Hvordan skal emnet legges opp?
– Det blir et ganske vanlig universitetsemne med tre dagers hjemmeeksamen og forelesninger for bachelorstudentene, sier Rustad.
Hun planlegger å ha tre timer lange undervisningstimer der studentene kan se på serier og diskutere.
– Man kan ikke se Skam i et vakuum. Man må se Skam i forhold til andre typer fortellinger og web-serier og seminarundervisning, forklarer Rustad.
I tillegg skal masterstudentene ha en obligatorisk oppgave der de skal lage sin egen web-seriepilot.
– Det er en god måte å forstå hvordan en web-serie fungerer på, og hvordan den er annerledes fra film.
Populært blant studentene
Rustad ønsker å holde forelesningene i et av universitetets store auditorium. Hun sier alle som vil komme er velkomne. I tillegg kommer hun til å invitere både gjesteforelesere og andre ansatte ved instituttet på emnet til og forelese.
Dramaserien handler om livet til noen ungdomsskoleelever på Hartvig Nissens skole i Oslo. Mellom episodene lastes karakterenes fiktive Facebook-samtaler og Instagram-bilder opp på NRKs hjemmesider. I tillegg har alle karakterene sosiale medier-profiler som seerne kan følge. Det fører ifølge Rustad til et økt engasjement blant mottakerne.
– En nøkkelfaktor til hvorfor Skam har blitt så populært er at man blir engasjert fordi man oppdaterer sosiale medier for å se om karakterene har publisert noe på sine sosiale medieprofiler. Det er den eneste serien jeg har sett som virkelig benytter seg av logikken til sosiale medier.