Lettvint?: Hilde Marie Bjørke var en av minst tre studenter som fikk identisk karakter og begrunnelse. Likevel er det lite trolig at oppgavene deres var identiske.

Flere studenter ba om eksamensbegrunnelse – fikk identiske svar

Flere studenter ved spesialpedagogikk ville vite om det var noen vits i å klage på eksamenskarakteren, men ble ikke mye klokere av sensorens begrunnelse.

I desember hadde Hilde Marie Bjørke og resten av studentene på spesialpedagogikk eksamen om lærevansker. Dessverre fikk ikke Bjørke den karakteren hun håpet på og ba derfor om begrunnelse. Hun var spent på hvordan hun hadde gjort det på de ulike delene på eksamen og om hun burde klage karakteren.

Overraskelsen var derfor stor da hun ble tilsendt to setninger på mail som begrunnelse fra sensor:

«Kandidaten demonstrerer som helhet gode kunnskaper innen oppgavetekstene. Kandidaten utvikler og underbygger sin drøfting av oppgavetekstene på en god måte, og sensor finner tilstrekkelige kvaliteter til å vurdere arbeidet som godt gjennomført.»

– Jeg ble veldig sjokkert. Fra tidligere eksamener er jeg er vant til at begrunnelsen er mye mer omfattende. Det er jo umulig å danne seg et bilde om man vipper mellom to karakterer, og burde klage, forteller hun og legger til:

– Begrunnelsen forteller meg ingenting om hva jeg har fått til, og hva jeg ikke har fått til på eksamen. Jeg hadde høyere forventninger til universitetet enn dette.

Bare et halvt år siden: Flere informatikkstudenter fikk feil karakter

Lik tilbakemelding

Den største overraskelsen fikk Bjørke likevel da hun oppdaget at to andre studenter hadde fått tilsendt den eksakt samme begrunnelsen, som hun selv hadde mottatt fra sensor.

– På en fredagssamling var det flere studenter som klagde over å ha fått ufullstendige og lite utdypende begrunnelser på eksamen. Etter at jeg hadde lest min høyt, utbrøt en annen student at hun har fått en helt identisk begrunnelse fra sensor, forteller pedagogikkstudenten.

Studentene oppdaget raskt at de hadde blitt vurdert av den samme sensoren.

– Så langt er vi tre studenter som sitter igjen med lik begrunnelse, men for alt vi vet kan det være flere. Etter at jeg postet et innlegg inne på spesialpedagogene sin gruppe på Facebook, har kommentarene strømmet inn. Det virker som det er flere er misfornøyde med en lite grundig tilbakemelding på eksamen, forteller hun.

Har du opplevd noe liknenden? Ta kontakt med oss på universitas@universitas.no!

Flertall av studenter ønsker obligatorisk tilbakemelding: Her har de braksusses med ordningen

Det er kjedelig å føle på at oppgavene ikke har blitt lest

Hilde Mari Bjørke, frustrert student

Intern granskning

Universitas har også tidligere blitt kontaktet av andre studenter ved spesialpedagogikk som har vært misfornøyd med tilbakemeldingene de har fått på eksamen.

I fjor stupte karakterene ved flere emner på bachelorgraden fra året før uten noen tilsynelatende grunn. Professor og fungerende leder ved Institutt for spesialpedagogikk, Øistein Anmarkrud, lover at de vil sette i gang en intern granskning for å finne ut hva som har skjedd.

– Dersom det stemmer at tre studenter har fått lik begrunnelse på eksamen, er dette uakseptabelt, sier han.

Anmarkrud kan ikke si noe om saken vil få konsekvenser enda, men påpeker at instituttet til enhver tid jobber med hele personalet for å opprettholde god sensurkvalitet og kvalitet på begrunnelsene, blant annet i instituttets programråd.

– Hvordan skal studenten vite om den burde klage når den ikke får en mer utdypende begrunnelse?

– Her er det ikke så lett å komme med noe fasitsvar. Det er vanskelig å kommentere enkeltbegrunnelser, og først må vi finne ut hva som har skjedd. Men i utgangspunktet skal begrunnelsene hjelpe studentene med å få klarhet i hvorfor sensor har satt den karakteren han eller hun har satt på en eksamen, forteller han.

Den fungerende instituttlederen mener det er for tidlig og si om det har skjedd en svikt i systemet, men lover å følge opp saken videre.

Studentledere ønsker obligatorisk tilbakemelding: - Ønsket dette i flere år

– Har sensor lest eksamen?

– Hele begrunnelsen bærer preg av at den er sendt til flere personer. Det første jeg tenkte var: Har foreleseren i det hele tatt lest oppgaven min? spør Bjørke.

Hun mener likevel det mest sjokkerende er at begrunnelsen bærer preg av at sensor ikke har brukt tid på å lese eksamensbesvarelsene hennes.

– Det er kjedelig å føle på at oppgavene ikke har blitt lest, når man har brukt så mye tid på forberedelser til eksamen, forteller hun.