Maktskifte?: Hadde det vært opp til studentene ville det gått mot regjeringsskifte ved stortingsvalget 2017.

Studenter flykter fra regjeringen

Mens Arbeiderpartiet seiler opp som studentenes soleklare favoritt, synker Høyre på studentenes partibarometer. Høyre mener debatten om det nye statsbudsjettet har skylden.

*Studentundersøkelsen høsten 2016*

• Utført av Sentio på oppdrag for Universitas og NSO.
  • Et utvalg av 1008 studenter over hele landet er spurt
  • Intervjuene ble gjort i oktober

Høyres oppslutning blant studentene stuper i en fersk undersøkelse utført av Sentio, på vegne av Universitas og Norsk studentorganisasjon. Samtidig som Høyres popularitet har sunket drastisk rundt om på landets universiteter og høyskoler, svarer hele 35 prosent av studentene i undersøkelsen at de ville stemt på Arbeiderpartiet dersom det var valg i dag. Dette er en økning på sju prosentpoeng fra i våres.

Fremtidens utfordringer

– Mitt inntrykk av dagens studenter er at de er en befolkningsgruppe som har veldig klare krav til samfunnet. Krav om at det må legges til rette for bærekraftige og grønne industrier. Krav om at man må ta lederskap, forstå, prioritere og se løsninger for fremtiden, forteller Hadia Tajik, nestleder i Arbeiderpartiet.

Hun mener tillitserklæringen de har fått fra studentene kan begrunnes med at dagens studenter er særskilt opptatte av de store utfordringene som samfunnet står ovenfor, slik som klima og det demografiske skiftet.

Selv om Høyre er det partiet med nest høyest oppslutning blant studentene, ender de kun opp med 14 prosent av studentstemmene. Det er en nedgang på fire prosentpoeng sammenlignet med forrige måling, og hele 21 prosentpoeng under Arbeiderpartiet.

Tror du at studentene er lei av den borgerlige regjeringen?

– Det finnes nok flere grunner til denne oppslutningen, men den viktigste er at Arbeiderpartiets politikk svarer på fremtidens behov. Vi ser de store utfordringene, mens regjeringen kanskje forbindes mer med saker som Segway eller lakrispiper, mener Tajik.

Arbeiderparti-tungt: Ifølge undersøkelsen har AP større støtte blant studentene enn regjeringen og dens to støttepartier har tilsammen. Partiet Rødt, som havnet på fem prosent, har dessverre falt ut fra figuren.

Høyreflukt

Henrik Asheim, stortingsrepresentant i Høyre, mener Tajik sin påstand om at regjeringen satser på mindre saker som Segway og lakrispiper, er en måte å nedvurdere norske velgere på. Selv er han svært tilfreds med at regjeringen har fjernet det han mener var meningsløse forbud.

– Hvis Arbeiderpartiet tror de kan vinne valgkampen med motargumenter som at vi satser på Segway og lakrispiper tror jeg de skal slite, sier han.

Likevel er han lite tilfreds med tallene som Universitas viser han. Kampen om topplasseringen er alt annet enn jevn.

– Det at vi går ned på slike målinger er et signal om at færre har tillitt til oss. Det er det ikke noen grunn til å bortforklare. For oss er det viktig å ha høy oppslutning hos studentene, påpeker han.

Asheim er enig med Tajik om at studentene er en samfunnsengasjert gruppe. Årsaken til at studentene velger seg bort fra partiet tror han først og fremst handler om lite klarhet rundt alternativene til regjeringens politikk i oppkjøringen til neste års valgkamp.

Høyre-politikeren tror ikke at den synkende oppslutningen har noe med regjeringens utdanningspolitikk å gjøre. Selv mener han at den pågående debatten rundt statsbudsjettet spiller en mye mer avgjørende rolle.

– Akkurat nå handler debatten utelukkende om vårt budsjettforslag. Frem mot valget skal det også handle om hvilke alternativer vi står ovenfor, og da tror jeg også Høyres oppslutning vil stige, sier han.

Regjeringsslitasje

Marianne K. Andenæs, leder av Norsk studentorganisasjon, forteller at det er vanlig med regjeringsslitasje i Norge. Hun mener det ikke er overraskende at Høyre ligger lavere nå enn da de var i opposisjon.

– Arbeiderpartiet og Høyre er de to største partiene i undersøkelsen. Disse er også de to største partiene i Norge. Tror du studentene stemmer «tryggere» enn tidligere?

– Jeg tror det først og fremst handler om at de to partiene er de klareste regjeringskonstellasjonene, og at den offentlige debatten i stor grad handler om «Erna mot Jonas». Å si det er tryggere å stemme på et stort parti er jeg ikke enig i. Vi har fått mange gjennomslag i studentbevegelsen takket være viktige, mindre partier. Et eksempel er elleve måneders studiestøtte, som ble kjempet inn av Venstre og KrF, sier hun.

De Grønne faller

I 2014 seilte Miljøpartiet De Grønne opp som det nest mest populære partiet med 20 prosent av studentenes stemmer. Siden den gang har MDG sin oppslutning vært dalende. I den nyeste undersøkelsen til Sentio får partiet kun ni prosent av student-stemmene. Dette er et fall på hele 11 prosentpoeng siden 2014, og er 3 prosentpoeng lavere enn forrige måling.

På tross av en halvering av studentstøtten vil Endre Borgen Mæland i Grønne studenter likevel ikke høre snakk at studentene har mistet tillitt til MDG.

Han ser seg fornøyd med at ni prosent av norske studenter vil stemme på partiet, og påpeker at MDG har en høyere oppslutning blant studentene enn det de har på landsbasis.

Selv tror han tidsperioden vi er inne i kan være med på å forklare velgerflukten.

– Vi er inne i et mellomvalgsår, så slike målinger må man ta med en klype salt. Vi gjør det jevnt over bra i de typiske studentbyene som Oslo og Trondheim, påpeker han.

– Har dere satset nok på utdanningspolitikk?

– Studenter er fremtiden, og de som skal bære fremtidens Norge. Jeg opplever at vi har et stort potensiale på dette området ettersom vi i løpet av de siste årene har vokst, lært og fått flere ressurser, forteller han.

Mæland mener partiet går en spennende tid i møte med valgkamp og landsmøte i mai. Han kan røpe at ett av forslagene som skal diskuteres i mai er å bygge 3000 nye studentboliger i året.