Frykter kutt: Velferdstingsleder Aleksander Gjøsæter frykter drastiske kutt i bevilgningen fra SiO hvis det søkes om for mye penger.

«Ukjent» organisasjon forvalter millioner

Mandag fordelte Velferdstinget i Oslo og Akershus nesten 17 millioner kroner av semesteravgiften. Likevel vet de færreste studenter hvem de er.

Fordelingen:

• Universitas: 3 050 000
  • Radio Nova: 1 650 000
  • Oslostudentenes idrettsklubb: 1 020 000
  • Det Norske Studentersamfund: 980 000
  • Studentforeningen ved Handelshøgskolen BI i Oslo: 520 000
  • Juss Buss: 270 000
  • JURK: 150 000

– Nok er nok!

Det brølte vanligvis sindige Aleksander Gjøsæter, leder for Velferdstinget i Oslo og Akershus, på mandagens tildelingsmøte.

Styreleder i Radio Nova, Ingvild Stavem, var nemlig inhabil i debatten, men ble en smule overivrig da hun febrilsk prøvde å kjempe for å øke støtten til studentradioen med 100 000 kroner.

Hvert år vedtar tinget hvor mye penger fra studentenes semesteravgift som skal gå til ulike studentorganisasjoner. Og selv om flere organisasjoner sliter økonomisk ble de fleste kuttet. Hardest gikk det utover Universitas som ble tildelt 300 000 kroner mindre enn de søkte om. Radio Nova ble tildelt 100 000 kroner under søknadssummen.

Les mer: Møt mannen som lever både for og av din semesteravgift

– Beklagelig anonymitet

I år fordelte Velferdstinget rundt 17 millioner kroner av studentenes penger. Likevel er det overraskende få som har hørt om organisasjonen.

I en uhøytidelig undersøkelse på Fredrikkeplassen spurte Universitas 20 studenter om de har hørt om Velferdstinget og visste hva de gjør. Bare tre svarte ja og de var til gjengjeld usikre på Velferdstingets oppgaver.

Leder Aleksander Gjøsæter synes det er synd at så få har hørt om dem.

– Det er synd at vi ikke er så kjent som vi skulle ønsket. Det er absolutt et problem. Det er vanskelig å få studenter opplyst om alt vi gjør. Vi skulle gjerne ønske flere visst om oss og det er noe vi jobber med kontinuerlig, sier han.

Slik gikk det da vi spurte 20 studenter om de hadde hørt om Velferdstinget.

Produktet svekkes

Gjøsæter er likevel fornøyd med årets tildeling, selv om han erkjenner at kuttene vil svekke produktene Universitas og Radio Nova leverer.

– Kuttene vil sannsynligvis gå utover produktene til Universitas og Radio Nova. Det kan bli tydelig på alle mulige fronter, så får vi håpe at det ikke blir for tydelig, sier han.

Velferdstinget søker årlig en sum fra Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO). Det er arbeidsutvalget på fire personer som utarbeider en innstilling som deretter vedtas av hele tinget.

På tildelingsmøtet reagerte flere representanter på at arbeidsutvalget ikke ville søke om et høyere totalbudsjett. Spesielt siden semesteravgiften har økt drastisk.

Gjøsæter kontret med at de hadde fått sterke signaler fra SiO om å ikke søke om mer og fryktet at kuttene vil bli dramatiske hvis de søkte om for mye.

– Håpløs påstand

Universitas-redaktør Torgeir Mortensen reagerer på påstanden om at det ikke ville vært mulig for Velferdstinget å søke om mer.

– Det er en helt håpløs påstand. Det gir ingen mening at det skal føre til betydelige kutt om tinget ber om litt mer når semesteravgiften har økt så mye. Det virker som flere på møtet reagerte på dette, sier Mortensen.

Han er bekymret for avisens fremtid etter kuttene. Han forteller at Universitas siden desember har kuttet lønnsutgifter på flere hundre tusen, blant annet ved å kutte i lederlønningene samt kutte en heltidsstilling. Nå står sannsynligvis papiravisen for tur.

– Kuttet er dramatisk og vi er kjempeskuffet over tildelingen. Universitas kommer ikke til å gå under, men dette vil gå hardt utover både papiravisen og det journalistiske produktet.

Vil legge ned papiravisen

På møtet tok flere velferdstingrepresentanter til orde for at Universitas burde slutte å gi ut papiravisen. Gjøsæter er usikker på hva som er den beste løsningen for avisen.

– Det er opp til Universitas hvordan man omstiller seg til et lavere budsjett, men jeg tror de har mange lesere i papirutgaven.

Redaktør Mortensen har derimot liten tro på forslaget.

– Papiravisa er kjempeviktig og langt viktigere for oss enn for større aktører som Aftenposten og VG. Den binder studentmassen sammen og gjør at mange flere holder seg oppdatert om studentsaker. Jeg tror vi mister en stor del av leserne våre ved å kutte papiravisen.

Vant til kutt

Radio Novas styreleder, Ingvild Stavem, kjempet knallhardt for å øke tildeling, men tar likevel kuttene med fatning.

– Det er ikke noe vi ikke skal overleve. Vi er vant med å bli kuttet, sier hun.

Samtidig er det ikke slik at det ikke får konsekvenser for radiostasjonen. Stavem sier at de hadde laget en treårsplan som nå utsettes frem til midler blir tilgjengelige. En del av planen var å øke lønningene til de ansatte.

I tillegg trengte de 100 000 på grunn av «en kjempeutfordring» med airconditionanlegget, som har gjort lokalene opptil 40 grader i flere måneder.

Hun er klar over at semesteravgiften øker, og stusser noe på at det ikke betydde økt støtte.

– Jeg synes det er litt rart, selv om jeg ikke hadde forventet en kjempeøkning. Jeg hadde ønsket at de skulle økt rammen, forteller Stavem.