Her studerer norske studenter i utlandet

I fjor reiste 25.350 nordmenn til utlandet for å studere. Slik er livet på de tre mest populære universitetene.

Flest utenfor Skandinavia

• 25 350 norsk studenter reiste til utlandet for å studere i fjor.
  • Jagiellonian University Krakow, 411 norske studenter
  • Kingston University London, 349 norske studenter
  • Semmelweis University of Medicine Budapest, 315 norske studenter
  • Økonomi og medisin er de mest attraktive studiene

Ferske tall fra Lånekassen viser at over 25 000 norske studenter tar graden sin i utlandet. Studentene drar over hele verden, men det er likevel tre universiteter som år etter år troner øverst på listen over de mest populære. På Kingston University i England, Jagiellonian University i Polen og Semmelweis University of Medicine i Ungarn kryr det av norske studenter. Vi har snakket med tre av dem.

Semmelweis University of Medicine

Amanda Dybing (25) studerer medisin og har valgt å gjennomføre studiet på Semmelweis universitetet i Budapest. De første årene fikk hun en god innføring i teori, men etter hvert kom utfordringene.

– Den kliniske delen av studiet er vanskelig da pasientene snakker dårlig engelsk og mine ungarske språkkunnskaper er begrensede, sier hun.

Likevel var de to første årene de mest krevende på grunn av den store arbeidsmengden.

– I tillegg begynner lærerne etter det andre året å se på deg litt mer som en kollega og de blir litt mer menneskelige.

Ifølge Dybing er de fleste studentene på studiet israelere og nordmenn.

– Vi er mye sammen på skolen. På fritiden blir vi en egen liten «Budapest-familie».

BUDAPEST-STUDENT: Amanda Dybing (25). Foto: Privat

25-åringen studerer på sitt fjerde år i Budapest og opplever at de økonomiske svingene i verdensøkonomien påvirker hennes personlige økonomi.

– Jeg har mye mindre menger å rutte med hver måned, både fordi kronen har gått ned og den ungarske forinten har gått opp. Dessuten betaler vi også mer skolepenger, i tillegg til at leieprisene i Ungarn har økt. Jeg ønsker meg litt mer støtte fra Lånekassen slik at jeg ikke er nødt til å jobbe i feriene for å få det til å gå rundt, sier hun.

Les også: - Ungarn risikerer å bli et åpent fengsel

Kingston University

LONDON-STUDENT: Kristin Baan Asdal (24). Foto: Privat

Kristin Baann Asdal (24) ble ferdig uteksaminert fra Kingston University i vår. Hun har nå en bachelor i History and Film.

– Jeg valgte Kingston fordi universitetet ligger i London. Med elven og parker i nærheten virket det som et fint sted.

Til søknadsprosessen fikk hun hjelp av Across the Pond, som er en gratis veilednings- og informasjonstjeneste som hjelper studenter med å søke høyere utdanning i utlandet. Studiekvaliteten på Kingston er Baann Asdal svært fornøyd med.

– Flere av studieretningene har vunnet priser og ligger på toppen i Storbritannia. På universitetet kan man få hjelp til skriving og grammatisk forståelse. Bibliotekene er godt utrustet med uendelige databaser, tidsskrifter og bøker. Dessuten har vi også tilgang til 3D-printere, green screen og diverse studioer.

På Kingston var det 349 norske studenter i fjor.

– Kingston er et veldig internasjonalt universitet, og i løpet av mine tre år der fikk jeg mange venner, både norske og utenlandske. Det er et godt samhold mellom norske studenter. Universitetet har en egen organisasjon som heter Scandinavian Society, hvor de fleste er nordmenn.

Universitas-Ingri melder hjem: - Svimlende priser og sterk etterspørsel gjør Londons boligmarked ulevelig for studenter.

Jagiellonian University

KRAKOW-STUDENT: Kris Rodel Fjellmyr (21). Foto: Privat

Kris Rodel Fjellmyr (21) studerer medisin i Krakow og er svært fornøyd med studiekvaliteten.

– Universitetet er rangert for å være det beste i Polen. Vi blir undervist av faglig sterke, anerkjente professorer i medisinske forskningsmiljøer.

Fjellmyr har møtt flere leger som har studert i Krakow, og disse snakker, ifølge ham, varmt om studiestedet.

– Jeg valgte å studere her fordi universitetet er kjent for å uteksaminere dyktige leger, det er en profesjonell opptaksprosess, og dessuten sies det at 97 prosent av alle som studerer her fullfører.

Vi feirer 17. mai sammen, arrangerer nyttårsball og grøtfest.

Kris Rodel Fjelmyr, medisin-student i Krakow

Gjennom paraplyorganisasjonen Copernica arrangeres det sosiale sammenkomster for studentene.

– Det er mange nordmenn som studerer enten medisin eller tannlege i Krakow. Vi er en sosial gjeng som passer på at alle er med. Vi feirer 17. mai sammen, arrangerer nyttårsball og grøtfest.

Studiestøtten fra Lånekassen er Fjellmyr meget fornøyd med.

– Her får vi mye for pengene. Det er mange internasjonale studenter som ikke får studiestøtte, så vi er utrolig heldige som har Lånekassen, sier han.

Professor: - Medisinstudenter utdannes til arroganse

Økonomi og medisin

ANSA-president Ole Kristian Bratset forteller at universitetene i Krakow og Budapest er veldig attraktive studiesteder fordi de tilbyr medisinske utdanninger.

– Nesten alle nordmenn som studerer i Polen og Ungarn tar utdanning innenfor det medisinske fagområdet, sier han.

En av hovedgrunnene til at Kingston er populært er universitets beliggenhet og det brede fagtilbudet.

– Kingston er blitt et universitet som nordmenn har god erfaring med. Det tilbys fagretninger som tiltrekker seg norske studenter og undervisningen er på engelsk.

Bratset forteller at de studieretningene som har vært mest populære for nordmenn i utlandet er økonomi og forretning, i tillegg til medisin.

Andelen norske studenter som studerer i utlandet har ligget stabilt på femten prosent av det totale antallet norske studenter, ifølge ANSA-presidenten.

– Jeg synes absolutt at flere burde studere i utlandet fordi man får nye perspektiver og bedre kulturell og språklig forståelse.