SNAKKER OM HENDELSEN: Jonas Andersen snakker til Universitas om det som nettopp har skjedd. Foto: Adrian Nielsen

Taket raste: Flere skadet på Fadderullan-arrangement

De to kompisene gir hverandre en klem etter begge kom uskadet unna. Taket falt ned på fadderbarn og faddere fra BI under et arrangement på Sentrum Scene i Oslo.

– Jeg ble glad, jeg ble glad. Jeg har gått rundt på området og ringt omtrent alle kompisene mine, sier BI-fadder Henrik Myren Riksfjord til Universitas.

Han har nettopp gitt en klem til BI-student Jonas Andersen etter at de har funnet hverandre uskadd, og de begge tenker fortsatt på det som nettopp har skjedd én time tidligere.

– En kompis ble sendt på legevakten, men han sa det gikk bra. Jeg har hørt om noen som er mer kritisk. Det er utrolig trist. Jeg håper det går bra med alle, sier Riksfjord.

Det skulle være det store høydepunktet under BIs fadderuke da den amerikanske elektronika-artisten Steve Aoki skulle gå på scenen søndag ettermiddag.

Men midt under konserten, så raste deler fra taket ned på publikum.

– Jeg hørte brannalarmen gikk, så kom jeg ut, så var det en jente som ble løftet ut. Det så ut som hun var bevisstløs. Hun blødde, jeg tror det var fra halsen. Det var to stykker som prøvde å dekke over sårene, hun blødde ganske mye, sier Andersen.

Hovedpersonen selv sender også sine tanker til dem som ble skadet.

– Jeg er trist og sjokkert over at en del av taket kollapset i en ulykke på konserten i Oslo i kveld, sier artisten Steve Aoki selv på Twitter.

– Mine tanker er med dem som ble skadet, og jeg ønsker dem en rask bedring, skriver han videre.

15 personer meldt skadet

Like før halv seks søndag ettermiddag kom den dramatiske meldingen inn til politiet om at deler av takkonstruksjonen på Sentrum scene har kollapset. 15 personer er meldt skadet etter det som var en konsert for BI-studentene. BI selv melder om at cirka 1650 studenter var inne i lokalet da det skjedde.

På spørsmål fra pressen om arrangøren kan klandres for det som har skjedd, så avviser politiets innsatsleder Rune Bjørsvik dette

– Arrangøren har vært til stor hjelp for oss her i ettertid, så vi har ikke noe å klandre arrangøren for på noen som helst måte, sier han til pressen etter hendelsen.

Fagleder for brannvesenet, Øystein Eriksen, forklarer at det er murpuss fra taket som har falt ned fra en heisanordning som brukes til lysstativer under konserter.

– Det var cirka én meter i radius som hadde rast ned med cirka to til tre centimeter i tykkelsen, sier han til pressen.

BI åpner skolen i natt

BI og fadderarrangørene gjør alt nå for å ta vare på studentene. På stedet var både både kommunikasjonsdirektør Yngve Kveine og president for Fadderullan ved Handelshøyskolen BI, Andreas Storsveen Kurtås.

– Vi har ett fokus, og det er å ta vare på våre studenter og informere foreldrene så godt som overhodet mulig. Vi åpner nå BI slik at studenter og foreldre kan komme dit og være sammen. Så legger vi også ut informasjon fortløpende på BI og sosiale medier, sier kommunikasjonsdirektør Kveine til Universitas.

BI åpner blant annet skolen både i kveld og i natt for studenter og foreldre. Her vil de ha studentprest og ansatte fra BI Studentpartner som vile være trent til denne type situasjoner. Rom er A2-090 ved BIs lokaler i Nydalen.

BI opplyser også om at de har kontaktpersoner for studenter og foreldre. De er Vibeke Aarflot med telefon 46410101 og Trude Skjønhaug Larsen med telefon 46410183.