«Millenials» har mye makt

Hårete mål? Milliardæren Donald Trump vil bli amerikanernes neste president, men sliter med oppslutningen blant såkalte «millenials» mellom 18 og 29 år. Velgergruppen har stor makt i USA, men bare om de kommer seg til stemmelokalene på valgdagen. Foto: Gage Skidmore / Flickr, CC

Studentene kan avgjøre Trumps framtid

Studenter klør seg i hodet over Donald Trumps fremgang. I november kan de såkalte «millenials» avgjøre om han blir president – dersom de møter opp.

´

– Årets nominasjonsvalg er ekstremt spennende. Jeg tror valget i høst kommer til å engasjere studenter og unge på et historisk høyt nivå, sier Lindsey Buck som studerer økonomi på Montana University.

Hun og andre amerikanske studenter inngår i befolkningsgruppen «millenials». Velgergruppen mellom 18 og 29 år er ifølge magasinet The Atlantic svært forskjellig fra den gjennomsnittlige amerikaner: De er venstrevridde, liberale og høyt utdannet. I tillegg er de den mest demografisk mangfoldige gruppen i USA.

De kan få mye makt i det amerikanske valget.

– Han skremmer meg

I 2008 og 2012 var deres stemmer helt sentrale for at Obama vant både nominasjonen og presidentembetet.

Men de amerikanske studentene Universitas har snakket med har lite til overs for mannen som leder an i årets valgkamp på republikansk side.

– Min generasjon er den mest liberale på lang tid. Trumps hatytringer mot fargede, innvandrere, kvinner, homoseksuelle og minoritetsgrupper er bakstreversk og appellerer ikke til unge mennesker flest, sier Buck, som deltar i sitt første presidentvalg.

Heller ikke studenten Monicá Llaguno fra Ecuador har mye godt å si om Trump.

– Politikken hans har ikke rot i virkeligheten, og retorikken er billig. Likevel skremmer generaliseringene hans meg, fordi han kan ødelegge det kulturelle mangfoldet og rokke ved fundamentet USA er bygget på, forteller Llaguno.

Trumps lave appell gjenspeiles også i tallene: Bernie Sanders har nesten tre ganger så mange unge stemmer som Trump.

– Mangler substans

Viseformann for Republicans Abroad Norway, Austin Rasmussen, kan forstå grobunnen for Trumps suksess, men er selv lite overbevist.

– Mange unge synes den politiske eliten har gjort for lite for å skape arbeidsplasser og styrke økonomien. Trump finansierer sin egen valgkamp og ikke er redd for å fremstå som politisk ukorrekt. Likevel appellerer ikke Trumps tvetydige og dramatiske retorikk til meg, sier Rasmussen, som savner mer substans hos milliardæren.

Ifølge forskningssenteret CIRCLE vil Rasmussen og andre millenials ved årets valg for første gang være større enn velgerskaren over 65 år, og utgjøre en femtedel av det amerikanske elektoratet. Spørsmålet blir om de møter opp. I 2012 stemte 42 prosent av de unge, mens snitt-deltakelsen lå på 55 prosent.

Studenten Monica Llaguno frykter Trumps retorikk og hva han vil gjøre med USA.
Austin Rasmussen i Republicans Abroad Norway har lite sans for kandidaten Donald Trump.

Mobiliserer stort

Hittil ser det likevel lovende ut: Nominasjonssirkuset har mobilisert unge i hopetall. På republikansk side er valgoppslutningen spesielt høy.

– Men det bemerkelsesverdige er at den eldste kandidaten gjør det best blant de yngre velgerne, sier seniorforsker Svein Melby ved Institutt for forsvarsstudier (IFS).

Sanders har ifølge CIRCLE sanket over 1,5 millioner stemmer fra millenialsene, etterfulgt av Hillary Clinton med ca. 625 000. Trump ligger på en tredjeplass, tett etterfulgt av Cruz.

– USA preges av en alvorlig tillitskrise mellom eliten og velgerne, særlig etter finanskrisen, og Sanders tar dette på alvor. Dette appellerer til unge og studenter, og man ser noe av mobiliseringen som Obama hadde, sier Melby.

Han mener at støtten til Sanders og Trump er et uttrykk for det samme: frustrasjon.

– De som stemmer på fløykandidatene er leie av status quo. De er skeptiske til «the establishment», og ønsker kandidater som stanser de pengesterkes innflytelse i politikken. Dette tilbyr både Trump og Sanders, sier IFS-forskeren.

Millenials for Clinton?

Melby tror derimot Sanders vil ryke. På republikansk side forbereder man seg på såkalt «kamplandsmøte», hvis ingen av kandidatene får støtte fra et flertall av delegatene (se faktaboks).

Om Trump likevel berger nominasjonen, vil han slå Clinton, tror republikaneren Rasmussen.

– Clinton har vist seg å være en korrupt karrierepolitiker. Hun etterforskes av kongressen og FBI, og få har tillit til henne, mener han.

Svein Melby tror Clinton er sikret demokratenes nominasjon, men er spent på om millenials kan forbli i sofaen om Sanders ryker.

– Jeg tviler på om engasjementet blant unge vil fortsette om Hillary Clinton vinner nominasjonsrunden. Hun mangler Obamas mobiliseringsevne, sier Melby.

– Må stoppe ham

Om unge faktisk kommer seg opp av sofaen på valgdagen, kan det få store konsekvenser for Trumps sjanser til entre det Hvite hus. Ifølge CIRCLE kan studenter og unge avgjøre presidentvalget i sentrale vippestater som Florida og Ohio.

Demokraten Lindsey Buck tror unge forstår alvoret.

– Jeg er sikker på at vi vil mobilisere stort i høst for å forhindre at Trump vinner et eventuelt presidentvalg.

Hun mener Hillary har erfaringen til å ta de tøffe beslutningene USA står overfor.

– Jeg kommer til å stemme Clinton, og tror flere Sanders-velgere vil gjøre det for å stoppe Trump. Det står for mye på spill.

Studenten Lindsey Buck vil stemme på Hillary Clinton.