Høy vaffeldeltagelse: Studentdemokrati-entusiast Henrik Nykvist trenger ikke en vaffel-bestikkelse for å avlegge sin stemme.

Håper på rekordoppslutning

Tross årevis med laber valgdeltagelse, tror Studentparlamentets leder at det går mot et brakvalg.

Valgoppslutning ved UiO

• 2011: 16,35 prosent, 4422 stemmer
  • 2012: 17,96 prosent 4787 stemmer
  • 2013: 14,57 prosent 3868 stemmer
  • 2014: 16,13 prosent 4218 stemmer
  • 2015: 14,47 prosent 3794 stemmer

– Ja, jeg har stemt alle årene jeg har gått på Blindern og jeg vil også stemme i år, sier Henrik Nykvist som går på masterprogrammet Chinese Society and Politics. Universitas møter ham i vaffelkøen til Studentparlamentets valgtelt på Frederikkeplassen.

De siste årene har valgdeltagelsen ved universitetet ligget godt under 20 prosent. Nykvist er dermed blant et lite mindretall av UiO-studenter som bruker stemmeretten sin. Flere Universitas møter i vaffelkøen innrømmer at de ikke har stemt tidligere, og heller ikke skal det i år. En student utbryter at han ikke bryr seg om studentvalget, mens han grådig sluker en vaffel.

Leder av Studentparlamentet, Julie Paus-Knudsen, er imidlertid optimistisk for årets valg.

– Jeg tror valgdeltagelsen kommer til å øke. Man lærer litt hvert år og vi har lagt ned mye innsats i forkant av valget, forteller hun.

Les også: Nå blir toaletter på Blindern kjønnsnøytrale

Har trua

Paus-Knudsen tror mange studenter har fått ett bedre inntrykk av hva Studentparlamentet faktisk gjør etter de har fått gjennomslag for [populære saker som bysykler til Blindern](2). Hun trekker også frem den nystiftede HF-lista, som hun håper vil bidra til mer engasjement rundt valget.

– Hvilke konkrete grep har dere gjort for å øke valgdeltagelsen?

– Vi gjør mye av det samme vi har gjort tidligere, men vi har også prøvd å tenke litt nytt. En forskjell fra i fjor er at vi har et fast telt på Frederikkeplassen.

Hun sier hun håper mange tar en tur innom for å få mer informasjon om valget og nyte nystekte vafler.

– Nå har vi også mobile stander som vil bevege seg rundt på campus for å oppsøke studentene, i tillegg til at vi vil besøke lesesalene og dele ut kaffe, forteller hun entusiastisk.

Det er med demokratiet som det er med hjernen, begge har godt av å bli brukt

Ole Petter Ottersen, UiO-rektor

Rektor: -Tenk stort

– Mange synes nok at det ikke har særlig betydning å stemme, men sånn er det vel med alle valg, om det er valg til Stortinget eller til Studentparlamentet, sier Nykvist som mener at det å stemme er en viktig del av demokratiet.

Her får han støtte av UiO-rektor Ole Petter Ottersen.

– Jeg liker å si at det er med demokratiet som det er med hjernen, begge har godt av å bli brukt.

Ottersen mener det er viktig at studentene deltar i valg og i den offentlige samtalen.

– Ambisjonen i år burde være å få en rekordhøy oppslutning, sier han

Paus-Knudsen tar rektors utfordring på strak arm, og oppfordrer alle til å tenke over hvorfor de burde bruke stemmeretten.

– Det er ved å stemme at dere avgjør hvordan sammensetningen i Studentparlamentet blir. Studentparlamentet sørger for at vi har studenter i alle styrer og råd på UiO. Som kunnskapsministeren sa: hvis du ikke stemmer vil alle de du ikke liker bestemme over alle tingene du liker.

LISTENE: Valgresultatene ved Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo de siste fem årene. Illustrasjon: Johannes Kjartansson