Møtte pressen: Rektor Tine Widerøe ved Westerdals Oslo ACT ble ansatt 1. mars. Nå må hun svare for skolens tidligere handlinger.

– Enormt belastende situasjon

Westerdals-rektoren sier de har midler nok til å betale varslede pengekrav.

Westerdals Oslo ACT ble tirsdag anmeldt av Kunnskapsdepartementet (KD) for å urettmessig ha [mottatt 28 millioner kroner i statsstøtte](1).

Onsdag møtte skoleledelsen pressen for å svare på spørsmålene om anmeldelsen.

– Vi har egenkapital nok til å håndtere mye.

Den nyansatte rektoren ved Westerdals Oslo ACT, Tine Widerøe, beklager på det sterkeste de forholdene som nå har kommet frem i lyset. I perioden mellom 2002 og 2012 fikk daværende Westerdals School of Communication et statstilskudd for et opplæringstilbud i film og tv-linjen uten at de hadde godkjenning for dette. Skolen skal også ha fått statstilskudd for to forskjellige påbygningsår som ble lagt under linjen Art Direction.

– Vil et eventuelt krav om tilbakebetaling av de 28 millionene få konsekvenser for de nåværende studentene?

– Vi har tillitt til at Kunnskapsdepartementet og eierne våre ser at det viktigste for denne nye høyskolen er å ivareta dagens studenter og de søkerne vi nå har. Det vil jo være en grense for hvor høye krav skolen kan tåle, men når det er sagt så har vi en driftsgaranti for at alle studenter som begynner hos oss nå til høsten, sier Tine Widerøe.

Kan komme flere krav

Studentene som ønsker å studere på Westerdals fra høsten av skal ikke være bekymret, mener Widerøe. Det er viktig for ledelsen å få en samlet oversikt før de foretar seg noe. Kravene fra KD skal kunne håndteres økonomisk, men rektoren understreker at det kommer an på størrelsen av summen.

– Trodde dere at en anmeldelse ville komme?

– Ja, men vi har i høyeste grad håpet på at det ikke ville skje.

– KD forteller at de ikke utelukker flere anmeldelser. Hvordan er stemningen i ledelsen?

– Vi har en veldig fin ledergruppe som klarer å balansere dette og som klarer å plassere ansvaret ved den tidligere skolen.

Westerdals ser ikke bort i fra at de også vil få krav fra Lånekassen.

Hyret inn advokat

I tillegg til studiene som nå granskes av Økokrim, har det kommet frem at Westerdals School of Communication tok for mye betalt i semesteravgift fra hver student frem til 2012. Tidligere elever ved skolen har organisert seg i større grupper for å se om de kan kreve tilbake pengene. Flere av de berørte elevene har bedt om å få et møte med Westerdals, og det har blitt hyret inn en advokat.

– Har dere studentenes fulle tillitt?

– Det håper jeg, og tror jeg. Den situasjonen vi har kommet opp i nå er enormt belastende for alle som er hos oss, fordi alle disse tidligere forholdene blir knyttet til den nye høyskolen. De har virkelig ingenting med denne nye høyskolen å gjøre, sier Tine Widerøe.