Klokkerent: Flere har blitt oppmerksomme på at smartklokker kan brukes til å jukse på eksamen. Men ikke en eneste student har blitt fakket enda.

Smartklokker vekker bekymring

Smartklokka Apple Watch ble lansert i Norge i høst. Ansatte ved landets læresteder er redd den kan brukes av studenter til å jukse.

– Ja, dette har blitt diskutert blant eksamenskoordinatorer ved Universitetet i Oslo (UiO), sier Ragnhild H. Hennum, prorektor ved UiO.

Med en smartklokke kan du lese pensumsnotater og kommunisere med andre personer både utenfor og innenfor eksamenslokalet. For fuskere er dette med andre ord potensielt en gullgruve som eksamensvaktene kanskje enda ikke er oppmerksomme på.

Ifølge NRK har både Universitet i Bergen og høyskolen Campus Grimstad innført forbud mot bruk av smartklokker under eksamen.

Foreløpig har ingen student blitt fersket for fusk ved bruk av smartklokker ved UiO. Prorektor Hennum forteller at den nye teknologien likevel kan tvinge fram en klargjøring av regelverket.

– I den grad smartklokker kan brukes til fusk på eksamen er dette noe UiO ønsker å forhindre. Vi vurderer om dette bør uttrykkes tydeligere i det formelle regelverket pwå linje med forbudet mot bruk av mobiltelefoner, mp3-spillere og tilsvarende, sier hun til Universitas.

Les også: Dropper omstridt eksamen etter juks

Ingen tatt

Betty Jakobsen er seniorrådgiver i Seksjon for analyse og kvalitetsutvikling ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun forteller at høyskolen er oppmerksom på trusselen fra smartklokker og følger nøye med på utviklingen. Hun understreker likevel at høyskolen enda ikke har fersket studenter i å benytte seg av en smartklokke.

– Elektronisk utstyr er ikke tillatt på skoleeksamen ved HiOA, og vaktene får opplæring og holder øye med det som skjer i eksamenslokalet. Studenter som oppdages med ulovlige hjelpemidler rapporteres for mistanke om fusk, sier seniorrådgiver Jakobsen.

Det fleste har ikke nok is i magen til å jukse

Anonym psykologistudent og jukser

Smartklokke frister

I takt med smarttelefonenes inntog blir det stadig enklere å jukse. Prorektor Hennum vet ikke om flere studenter blir tatt for juks ved universitetet nå enn tidligere.

Men juksing skjer, selvfølgelig. Universitas har snakket med en psykologistudent som flere ganger har brukt digitale virkemidler for å jukse seg til topps. Foreløpig har han kun brukt smarttelefon, men han vurderer nå å gå til innkjøp av en smartklokke.

– Men mobiltelefonen min gjør omtrent den samme nytten, sier han.

Psykologistudentens fortrukne metode er å gjemme mobiltelefonen sin i skoa. Når han er på toalettet fisker han den opp og fyrer av en melding til en medsammensvoren, som oftest er en student på trinnet over. Mens han sitter på toalettet tikker de riktige svarene inn på telefonen hans.

Han forteller at det frister med en smartklokke, siden han da kan motta meldinger mens han sitter i eksamenslokalet. Det vil spare han flere turer til do. Han tror likevel ikke at smartklokkene vil vekke et jukseskred.

– Det fleste har ikke nok is i magen til å gjøre det.

Les mer: Gutter jukser klart mest