Madmen: Ansvarlig for innholdsmarkedsføring i Inside, Daniel Gauslaa (t.h) og styreleder Christophe Cunen-Classens (t.v) finner nye måter å tjene penger på i en studentavis.

Bill.mrk: Artikkel til salgs

BIs studentavis Inside hiver seg på «content marketing»-bølgen.

Godt markert?: På mobil følger Insides redaksjonelle følgebanner reklamesaken.

– Grunnen til at vi har lansert innholdsmarkedsføring er at vi er blitt tvunget til å tenke på nye annonseformater, og måten vi skaffer oss inntekter på. Når inntektene på papir går ned, blir vi nødt til å trappe opp innsatsen på nett, sier Daniel Gauslaa.

Han har tidligere vært ansvarlig redaktør for avisen og er nå ansvarlig for den nye innholdsmarkedsføringssatsingen Inside Marketing.

Innholdsmarkedsføring, også kjent som content marketing eller reklamejournalistikk, har vært gjenstand for stor debatt det siste halvåret. Det siste tilskuddet til denne typen journalistikk kommer gjennom det nylig opprettede samarbeidet mellom Inside og Telenor. Inside er den første studentavisen som tar i bruk dette midlet for å øke inntektene.

– At vi nå har begynt med innholdsmarkedsføring betyr ikke nødvendigvis at dette er den rette veien å gå i fremtiden, men det er godt utgangspunkt for å kunne levere et godt annonseprodukt, hevder Gauslaa.

– Tilfreds

En uke før Inside Marketing publiserte sin første sak for Telenor, ble VG felt i Pressens faglige utvalg (PFU) på bakgrunn av deres «content marketing»-samarbeid med Rema 1000. Gauslaa er ikke redd for at Inside skal lide samme skjebne som den riksdekkende avisen.

– Vi er tilfreds med merkingen, og har gått flere runder både med redaktør og eksterne aktører som jobber i mediebransjen for å utforme et produkt vi er trygge på.

Prosjektet for å kunne publisere annonsørinnhold på nett har pågått siden november i fjor og Gauslaa kan fortelle om en omfattende prosess.

– Inside Marketing er en ny avdeling i Inside underlagt administrasjonen. Der jobber personer som ikke har noen tilknytning til den redaksjonelle delen av avisen. Dersom det er personer i Inside Marketing som har jobbet i redaksjonen tidligere har de ikke hatt tilknytning de siste månedene.

Pressetikken er lik for alle»

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum

Dårlig merket?

Selv om Gauslaa føler seg trygg på hvordan avisen har merket sakene har det ikke vært uten problemer. På en reklamesak som er sponset av Telenor følger nemlig Inside sitt vanlige følgebanner når man leser saken på telefon, og ikke Inside Marketing slik det burde. Det har skapt hodebry.

– Vi har etter beste evne forsøkt å gjøre merkingen av sakene tilfredsstillende på alle plattformer, men vi har hatt noen utfordringer på mobil på grunn av systemet vi bruker.

Usikker lønnsomhet

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund er ikke overrasket over at en studentavis nå har begynt med innholdsmarkedsføring. Hun har likevel sine bekymringer.

– Jeg er usikker på om innholdsmarkedsføring blir like lønnsomt som mange tror. Spesielt for små aktører, i og med at det er så mange om beinet.

Stavrum oppfordrer alle aktører som vurderer å publisere innholdsmarkedsført materiale å ta lærdom av dem som tidligere har blitt felt i PFU og hvordan de har innrettet seg i etterkant. Hun kommer deretter med en rettet pekefinger.

– Presseetikken er lik for alle.

Les mer: Inside trykket annonsørens pressemelding