Bileier og student: Tobias Wilbers reagerer på den kraftige økningen i parkeringspriser ved SiOs studentbyer.
Bileier og student: Tobias Wilbers reagerer på den kraftige økningen i parkeringspriser ved SiOs studentbyer.

Tredobler parke­rings­pri­sene for studenter

Fra februar i år øker parkeringsavgiftene på flere av SiOs studentbyer. På Sogn studentby blir prisen tre ganger høyere.

«Nå blir det rett og slett for dyrt å parkere på studentbyene»

Tobias Wilmers, bilkjørende student, boende på Sogn studentby.

–⁠ Nå blir det rett og slett for dyrt å parkere på studentbyene, sier en oppgitt Tobias Wilbers, beboer med bil på Sogn studentby.

Hans utgifter tredobles fra 500 til 1500 kroner i semesteret. Den nye prisen er etter en studentrabatt på 50 prosent.

Innenfor Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO)s boligmasse, var det tidligere forskjellige parkeringsordninger på hver studentby. Etter ønske om å samle ordningene under én aktør ga SiO ansvaret over til Q-Park. I motsetning til den gamle ordningen hvor betalingen ble gjort direkte til SiO, må studenter med bil nå betale Q-Park.

Likt for alle

–⁠ SiO la jobben ut på anbud og Q-Park vant fordi de hadde den mest kundevennlige og billige løsningen for studentene, sier Trond Bakke, direktør for SiO Bolig.

Den tidligere løsningen skapte ifølge Bakke urettferdighet blant studentene, fordi noen ble utsatt for høyere parkeringspriser enn andre.

–⁠ De som bodde på Sogn hadde en veldig lav pris som ble subsidiert av de som ikke hadde bil. Nå er det likt for alle, og de uten bil slipper å betale for en tjeneste de ikke bruker, sier han.

Hemmer studiehverdagen

Formann i Fremskrittspartiet Ungdom (FpU) Oslo, Tobias Brännström, mener denne prisøkningen kan gjøre det enda vanskeligere for bileiende studenter til å få det til å gå rundt.

–⁠ Vi i FpU er i utgangspunktet sterke motstandere av at parkering blir dyrere. Vi ønsker at studenter skal bruke mest mulig tid på studiene sine og da er det viktig at det blir tilrettelagt gjennom tilgang på rimelige studenttilbud, sier han.

Brännström er ikke i tvil om at 1000 kroner ekstra i semesteret er en stor byrde for studenter som allerede har trang økonomi.

Andre prioriteringer

Studentbyene Sogn, Kringsjå og Bjølsen utgjør den største andelen av SiOs boligmasse med cirka 5100 beboere. Av disse har 234 tidligere ønsket å leie parkeringsplass. Bakke mener dette er en liten andel av studentene de har ansvar for.

–⁠ SiO driver ikke i parkeringsbransjen, og vil fokusere på andre ting som er viktig for studentens hverdag, sier han.

Bakke legger også til at SiO ønsker å oppfordre til gangtrafikk.

–⁠ Vi vil framstå miljøvennlig og vil ikke stimulere bilbruk blant studenter, sier han.

Dårlig informasjon

Høsten 2014 fikk studentene beskjed av SiO Bolig om at parkeringstjenestene ved de fleste studenthusene skulle overtas av Q-Park, men Wilbers klager over dårlig informasjon.

–⁠ Vi fikk beskjed om at Q-Park skulle ta over, men en så kraftig prisøkning ble ikke nevnt før i desember, sier Wilbers.

Han forteller at han reagerer mest på den kraftige prisøkningen og at de ikke ble informert underveis.

–⁠ Jeg har fått en saklig respons fra SiO om den nye ordningen, men det har generelt vært dårlig informasjon rundt denne endringen, sier han.

Dropper studentparkeringen

Wilbers tror flere studenter vil fra februar av droppe parkeringstjenestene på SiOs studentbyer og heller plassere bilene sine andre steder.

–⁠ Det kan føre til at flere studenter bruker opp plasser i andres gater fordi parkeringen på studentbyene blir for dyrt, sier han.

SiOs Bakke ser ikke på dette som problematisk og mener det får være opp til den enkelte å bestemme selv.