Uenige: Instituttleder Dag Harald Claes og programutvalget for Europastudier, her representert ved leder Kaja Elisabeth de Ru og nestleder Karoline Soot, er uenige om nedleggelsen av Europastudier.

Europastudier nedleggingstruet

Universitetet i Oslo planlegger å skrote programmet Europastudier. Studentene reagerer, og leder i Stortingets utenriks- og forsvarskomite, Anniken Huitfeldt, tar saken til Stortinget.

En evalueringskomité nedsatt av universitetet har vurdert de tverrfaglige studieprogrammene ved Institutt for statsvitenskap. Av disse kom bachelorprogrammet i Europastudier dårligst ut. Derfor foreslår komiteen nå å legge ned programmet.

Dag Harald Claes, instituttleder ved Institutt for statsvitenskap, stiller spørsmål ved om programmet kan forsvare sin tverrfaglige begrunnelse.

– I praksis synes dette programmet å ha blitt veldig tett koblet til statsvitenskap. En slik kobling er ikke nødvendigvis uheldig, men man kan kanskje heller tenke seg at programmet kan inngå i den ordinære porteføljen av programmer ved Institutt for statsvitenskap, sier Claes.

– Strider mot Universitetets strategi

Studentene ved programmet synes ikke noe om komiteens forslag. De er godt fornøyde med studieløpet.

«Studentene er engasjerte nok, folk vet bare ikke at vi eksisterer»

Kaja Elisabeth de Ru, leder for programutvalget i Europastudier @undersaktit:Hva synes du om at Europastudier kan bli nedlagt?

– Studentene er engasjerte nok, folk vet bare ikke at vi eksisterer. I stedet for at studiet legges ned, ønsker vi at det skal settes på prøve. Vi er et ungt program og fortjener en sjanse, mener leder for programutvalget i Europastudier, Kaja Elisabeth de Ru.

Hun mener en eventuell nedleggelse av programmet ikke går overens med Universitetets uttalte framtidsplan, Strategi 2020, om økt fokus på tverrfaglighet og internasjonalisering.

– En nedleggelse av Europastudier nå vil være i strid med den strategien Universitetet ønsker å føre. De ønsker å tilnærme seg Europa og europeiske utdanningsinstitusjoner. Da blir det et steg i feil retning å legge ned et tverrfaglig program som fokuserer på nettopp Europa og EU, sier de Ru.

– Har behov for kompetansen

Instituttleder Claes mener diskusjoner rundt forskjellige tiltak for å redde studiet har vært oppe tidligere uten at dette har ført fram. Han peker på god ressursbruk som en viktig faktor bak forslaget om nedleggelse.

– Vi er nødt til å prioritere. Universitetets strategi blir underordnet i dette tilfellet. Vi kan ikke opprettholde et program kun av politiske grunner hvis det ikke er nok studenter, sier Claes.

Leder i Stortingets utenriks- og forsvarskomite, Anniken Huitfeldt (AP), vil ta opp komiteens innstilling under denne ukens spørretime på Stortinget. Hun er nysgjerrig på å høre kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens (H) tanker rundt saken.

– Programmet har utdannet mange som arbeider med europaspørsmål, og vi har stort behov for denne kompetansen. Trenger man flere ingeniører, oppretter man plasser. Det samme burde gjelde europaspørsmål, sier Huitfeldt til Universitas.

Stort frafall

Claes synes det er strålende å høre at studentene er fornøyde, og roser programlederen for innsatsen. Likevel var det tallenes harde tale som til slutt gjorde at komiteens innstilling ble videresendt til fakultetsstyret.

– Programmet sliter med stort frafall. På Europastudier fullfører vanligvis mellom 20 og 30 av 60 studenter. Dette er for lave tall for en bachelorgrad og da må vi spørre oss om det forsvarer å være et eget program, sier Claes.

Skjevhet i søkertallene

Han mener det er mer hensiktsmessig å legge ned programmet og heller opprette flere plasser på programmene for internasjonale studier og statsvitenskap. For hver søker på europastudier har man fem søkere på Internasjonale studier. Dette fører til en skjevhet i programmene som instituttet ønsker å rette opp i. Claes presiserer likevel at det kun er programmet som vil forsvinne, ikke emnene som tilbys.

– Emnene her på SV kommer fortsatt til å eksistere, og jeg håper både juridisk fakultet og HF tenker det samme. EU er et viktig område, og så lenge studentene vil ta emner om dette, så skal vi med glede tilby dem det, sier han.

Den 20. mars skal komiteens innstilling opp til høring i fakultetsstyret. Dersom innstillingen får gjennomslag, videresendes den til universitetsstyret, som tar den endelige beslutningen i juni. Programutvalget ser med spenning fram mot skjebnedatoen.

– Det blir vår D-dag, sier de Ru.

Dreng Christian Bøhn (23)

UiO, Europastudier

Det er helt forkastelig. Når innstillingen fra Stortinget og regjeringen generelt er at det skal være mer tverrfaglighet, faller det på sin egen urimelighet å legge ned Europastudier.

Emma Edvinsen (21)

UiO, Europastudier

Jeg synes det er dumt siden statsvitenskap er veldig generelt. Det er greit å ha et studium som fordyper seg i Europa. Vi lærer mer om forhold utenfor vårt eget land, og da spesielt EU.

Ingrid Jakhelln (19)

UiO, Europastudier

Det er et veldig relevant studium, så det at det skal legges ned, synes jeg er helt latterlig egentlig. Vi har fag som gir oss et litt større bilde enn bare den samfunnsvitenskapelige delen.