Slik får du januarstipendet til å vare

Sløsing og impulskjøp kan koste deg over 90 000 kr i året. Forbrukerøkonom Silje Sandmæl advarer mot å svi av hele det ekstra fete januarstipendet nå.

Silje Sandmæls 10 tips til bedre økonomi:

• Sett opp et budsjett i nettbanken din
  • Sett opp automatiske trekk hver måned. Out if sight, out of mind.
  • Lag middagsgrupper, ruller på hvem som lager middag i gruppen. Sosialt og lønnsomt!
  • Lån klær av venner hvis skapet føles tomt.
  • Handle en gang i uka og Ikke gå på butikken sulten
  • Unngå impulskjøp, skriv handleliste
  • Ikke syns synd på deg selv
  • Bruk biblioteket
  • Lag matpakke, kanskje fra middagen dagen før?
  • Ta ut kontanter på byen hvis du tar på deg spanderbuksene for ofte.

200 kr per uke

Slik sparer du:

• Strøm: Følg med på strømleverandøren din jevnlig på Konkurransetilsynets nettsider, da prisene forandrer seg hele tiden.
  • Mobil: Sjekk det billigste abonnementet på telepriser.no. Hvis du går fra et abonnement som koster 500 kroner i måneden, til et som koster 200 kroner, vil kunne spare 3600 kroner i året.
  • Nett: Spotify bruker nesten 1 gb i uken hvis du bruker det hver dag. Spill sangene offline.

I disse dager tikker januarstipendet på 18 800 kroner inn på kontoen til norske studenter. Forbrukerøkonom Silje Sandmæl, kjent fra «Luksusfellen» på TV3, advarer studentene mot å bruke opp det store stipendet for tidlig.

– Det lønner seg å spare, så man ikke havner bakpå og ender opp på Luksusfellen hos meg, smiler Sandmæl.

– Dette er jo penger som bør vare lenge, spesielt til de to sommermånedene da man ikke får studielån. Min oppfatning er også at det er veldig mange studenter som ikke tenker på bolig. Det er et stort feilgrep, mener Sandmæl.

Spar tusenvis av kroner

Sandmæl påpeker at småbeløper og abonnementstjenester som ikke virker som store engangssummer blir mye sammenlagt i løpet av et år.

– Det lønner seg å vurdere om disse tjenestene er verdt det eller ei. 79 kroner i måneden for Netflix; sammen med andre abonnementstjenester blir det tusenvis av kroner. Klarer du å trekke fra slike småbeløp, blir det mye penger å spare, sier hun.

– Nordmenn er late

Hun beskriver husleie framfor eie som «å kaste penger ut av vinduet», men har likevel noen tips til de som leier sammen med andre.

– Mange studenter flytter inn i kollektiv og godtar bare valgt strømleverandør, bredbånd og lignende. Det lønner seg å sjekke ut dette, for nordmenn er generelt late og gidder ikke bruke tid på å sjekke det ut, forteller Sandmæl.