Skuffet: – Fagre løfter får ingen studenter over fra deltidsjobben og inn på lesesalen, sier NSO-leder Ola Rydje.

Dropper elleve måneders studiestøtte

– Den borgerlige regjeringen kjenner både til diagnosen og kuren, men lar heltidsstudenten dø likevel, sier Ola Rydje, leder for Norsk studentorganisasjon.

Lykkeligere tider: Smilene var brede på Oslos studentledere etter at den rødgrønne regjeringen foreslo elleve måneders studiestøtte i statsbudsjettet. Nå er stemningen en annen.

Den borgerlige regjeringen har kommet til enighet med KrF og Venstre om tilleggsproposisjonen for neste års statsbudsjett. Det er nå klart at elleve måneders studiestøtte ikke kommer til å bli innført. Regjeringen skal derimot utrede mulighetene for høyere studiestøtte i fremtiden.

– Jeg er utrolig skuffet på vegne av alle studenter, og på vegne av dem som nyter godt av at vi har gode kandidater i arbeidslivet, sier Tone Vesterhus, leder for Velferdstinget i Oslo og Akershus.

– Er du skuffet over KrF og Venstre, som begge lovet å kjempe for studiestøtten?

– Jeg er skuffet over KrF og Venstre på samme måte som jeg er skuffet over resten av regjeringen, sier hun.

Skal vurdere endringer

– Er det noe dere burde gjort annerledes i kampen for å få elleve måneders studiestøtte inn i budsjettet?

– Vi kunne alltids gjort ting annerledes. Men det er vanskelig å vite når man står midt oppi det. Vi skal selvsagt vurdere om det er ting vi kan endre på i fremtiden, sier Vesterhus.

Ola Rydje, leder i Norsk studentorganisasjon (NSO), er heller ikke spesielt fornøyd med budsjettet.

– Det er jo et budsjett hvor det kommer noen lovnader. Men fagre løfter får ingen studenter over fra deltidsjobben og inn på lesesalen, sier Rydje til Universitas.

– Overflødig utredning

Han mener regjeringens utredning av studentenes levekår er overflødig.

– Statistisk sentralbyrå gjorde tidenes mest omfattende utredning av dette i fjor, på oppdrag for den tidligere regjeringen. Den borgerlige regjeringen kjenner både til diagnosen og kuren, men lar heltidsstudenten dø likevel. Utredningen er en utsetting av å gjøre noe med et kjent problem, sier Rydje.

– Er det noe dere burde gjort annerledes i arbeidet for å få 11 måneder studiestøtte?

– Til syvende og sist handler det om at regjeringen bortprioriterer oss i en forhandling. Men det blir viktig at vi går grundig i oss selv. Vi må se om vi kan gjøre noe annerledes før de neste budsjettene skal legges frem. Men vi får gode tilbakemeldinger både fra opposisjonen og regjeringen om arbeidet vårt, sier Rydje.

Nå mener han regjeringen og støttepartienes troverdighet for studenter står og faller på hva de gjør i revidert statsbudsjett og i budsjettet for 2015.