18 studenter – én lesesalplass

Fra Nydalen til Karl Johan intensiveres kampen om lesesalsplassene i eksamenstiden. Høgskolestudenter rømmer til Blindern for å lese.

På Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) pågår det hver dag en hard kamp om lesesalplassene. Om lag 16500 studenter må dele på 900 plasser, ifølge tall Universitas får oppgitt. Det tilsvarer 18 studenter på hver plass.

Det er likevel en markant bedring fra 2010, da hele 46 studenter måtte kjempe om hver plass på Høgskolen i Oslo (HiO). I dag er problemet like mye at mange plasser står ubrukt.

Leder Eline Stølan ved Studentparlamentet på HiOA, mener at studentene ikke informeres godt nok om hvor på campus det finnes ledige leseplasser.

– Det finnes flere ubenyttede leseplasser på HiOA. Vi jobber derfor med å få laget en campusguide som skal informere studentene om hvor det finnes leseplasser.

Rømmer til universitetet

Stølan hevder at bråk preger leseplassene på HiOA, og at de er langt fra så gode som plassene på Universitetet i Oslo (UiO).

HiOA-studentene drar til UiO for å lese. Der er det rolig og lyst – leseplassene der er helt nydelige.

Eline Stølan, leder av Studentparlamentet på HiOA

– HiOA-studentene drar til UiO for å lese. Der er det rolig og lyst – leseplassene der er helt nydelige, sier Stølan.

Marianne Brattland, studiedirektør ved HiOA, bekrefter at det jobbes med å utvikle en campusguide, men kan ikke si noe om når den vil være ferdig. Hun kjenner heller ikke til at studenter ved HiOA rømmer til UiO for å lese.

– Hvis det er tilfellet er det uheldig for oss. Vi har mange nye og fine bygg på HiOA, mener Brattland.

Misfornøyde humanister

På UiO er det fortsatt Det humanistiske fakultet (HF) som har færrest lesesalsplasser per student. Der må 6154 studenter dele 495 leseplasser. Det betyr at 12 studenter må kjempe om hver plass. Også her er det en bedring fra 2010, da det samme tallet var 18,7.

Camilla Holm, læringsmiljøansvarlig i studentutvalget ved HF (HFSU), mener det viktigste er å utbedre de lesesalene som allerede eksisterer. I det lokale læringsmiljøutvalget på HF er de ansattes krav til lavere støynivå på persiennenes blendingsfunksjon høyere prioritert enn bedre lesesaler for studentene, forteller Holm.

– Bedre inneklima for studentene på HF-lesesalen, som også kunne ført til lengre åpningstider, har middels prioritering, sier Holm.

– Krav på en god arbeidsplass

Ifølge Holm har mange studenter klaget på det dårlige inneklimaet og påpekt at flere blir syke av å sitte for lenge på lesesalen. Likevel er det de ansattes krav som prioriteres framfor studentenes.

Leder i Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo, Gabrielle Legrand Gjerdset, mener det er uheldig.

– Fakultetet forventer at studentene skal bruke mange timer på flere ulike fag i uken. Da må studentene kunne stille krav til en god arbeidsplass. Studenter skal ikke bli tvunget til å forlate lesesalen som følge av dårlig inneklima, sier hun.

Plassmangel på juss

Med 1500 leseplasser fordelt på 4200 studenter, har studentene ved Det juridiske fakultet langt flere lesesalsplasser å boltre seg på enn studentene ved HF.

Men heller ikke jusstudentene er fornøyde med dagens tilbud.

– Situasjonen rundt ledige lesesalsplasser har ikke bedret seg. Det er synd at etterspørselen overgår tilbudet, sier Troels Bjerre Leming, leder i Juridisk studentutvalg (JSU).

JSU har gjennom fakultetet prøvd å påvirke åpningstidene på tilbudet, og det jobbes med å utvide åpningstidene i Domus Bibliotheca.

– En av årsakene til få lesesalsplasser ved Det juridiske fakultet er innføringen av digital eksamen, sier Leming.

JSU er positive til innføringen av digital eksamen, men mener det har bidratt til å gjøre plassmangelen større.

– I eksamenstiden er det hard kamp om plassene, og vi må møte opp grytidlig om morgenen for å sikre en plass. En del jusstudenter flykter til Blindern, sier han.

Trangt også på BI

Hege Janson Skogen, informasjonsansvarlig ved Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI (SBIO), forteller at det i høst er kommet flere leseplasser i en tidligere ubrukt del av BI-bygget.

I eksamensperioden har de også åpnet for at noen av auditoriene og klasserommene kan brukes til lesing. Likevel er det fortsatt kamp for å sikre seg plasser, noe som delvis skyldes studenter som ikke studerer ved BI.

– Studenter fra andre institusjoner, som ikke har lov til å sitte her, kommer til BI for å lese, sier Skogen.

Det har blitt gjort forsøk på å kontrollere dette, men mange slipper likevel unna.

– Det gjennomføres kontroll av studentkort en sjelden gang på biblioteket, men på resten av bygget går det ubemerket hen. Dette er selvfølgelig veldig synd når det allerede er trangt om plassene, sier Skogen.

Det har ikke lykkes Universitas å komme i kontakt med ledelsen ved Det humanistiske fakultet ved UiO.