Samstemt: Eline Stølen og Studentparlamentet står ikke lenger i veien for rektor Kari Toverud Jensen og Høgskolens universitetssatsing. Det gjør derimot en ny, borgerlig regjering.

Borgerlig brems for universitetshåpet

Den borgerlige regjeringen kan stoppe HiOAs universitetsplaner. Men nå har ledelsen – endelig – studentene i ryggen.

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har siden 2010 kjempet for å bli universitet. Med Høyre og Frp i regjering kan det bli vanskelig.

– Jeg blir veldig overrasket hvis det blir godkjent noen nye universiteter i nær framtid. Det er klart formulert i programmet til Høyre at det ikke vil skje før man har evaluert dagens ordning, sier nestleder i Unge Høyre, Fredrik Bjercke Punsvik.

Nyvalgt stortingsrepresentant for Høyre, Kristin Vinje, stiller seg bak Punvik.

– Høyre har tenkt å evaluere strukturen og finansieringen for høyskole- og universitetssektoren. Inntil det er gjort vil ikke Høyre etablere flere universiteter, sier Vinje.

– Bra med strengere krav

Punvik mener det er feil at høyskoler bare konsentrerer seg om å få universitetsstatus.

– Høyskoler og universiteter bør sikte mot å bli best mulig, ikke få ny tittel. Jeg skjønner at høyskolene vil bli universiteter for å få mer frihet. Men vi bør se på måter å gi dem mer frihet på uten å gjøre dem til universiteter, sier Punvik.

Studentparlamentet ved HiOA har vært kritiske helt siden de første planene om statusbytte ble lagt. De uttrykte bekymring for at satsingen vil gå ut over bachelorutdanningene og praksisfeltene, og var skeptiske med tanke på hvor pengene skal komme fra. Nå har de imidlertid føyet seg til høgskoleledelsens målsetting.

– Vi har tradisjonelt vært mot å bli et universitet, men så svart-hvitt er det ikke lenger. Nå som Høgskolen har bestemt at de skal satse på å bli et universitet, er vår tilnærming å sikre at utdanningskvaliteten blir best mulig, sier leder i Studentparlamentet ved HiOA, Eline Stølan.

Stølan mener det kan være bra at det nå må argumenteres sterkere for å få universitetsstatus, og at det å være et universitet da vil få et enda sterkere kvalitetsstempel.

Men hun understreker at status ikke er det viktigste for studentene.

For oss er det kvaliteten på utdanningen som betyr noe, ikke så mye om vi er høyskole eller universitet

Eline Stølan, leder for Studentparlamentet ved HiOA

– For oss er det kvaliteten på forskningen og utdanningen som betyr noe, ikke om vi er høyskole eller universitet.

Rektor ved HiOA, Kari Toverud Jensen, ønsker ikke å kommentere spørsmålet på nåværende tidspunkt, men står fortsatt fast på at skolen skal bli et universitet.

Bred borgerlig enighet

Stortingsrepresentanter i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen har tidligere vært kritiske til HiOAs universitetsplaner, og på den borgerlige siden har de vært tilnærmet enstemmige.

Komitemedlem Bente Thorsen i Frp har sagt at partiet er skeptisk til å etablere flere universiteter, og at det er viktig at HiOA ivaretar sin egen identitet.

– Frp mener vi har mange nok universiteter. Det er viktigere å spisse kompetansen på fagene vi allerede har. Høyskolene bør heller samarbeide med universitetene, slik at alle kan bli gode på hver sine felt. Ellers kan vi ikke bli blant de beste internasjonalt, som er Frps mål, sa Thorsen til Universitas i fjor.

Daniel Heggelid-Rugaas, styremedlem i Oslo Venstre, mener strengere krav må til før flere universiteter kan godkjennes.

– Vi må ha en plan før flere universiteter godkjennes, og den må Stortinget vedta. Venstre ønsker strengere krav, fordi det i dag ikke sies noe om faglig kvalitet, sier Heggelid-Rugaas.

Heller ikke KrF ønsker flere universiteter. Nestleder Dagrun Eriksen sier til nettavisen Khrono at de i stedet ønsker å utvikle høyskolenes egenart.

– Vi lukker døra for flere universiteter, men åpner samtidig en annen dør som skal gi høyskolene nye utviklingsmuligheter. Vi ønsker at de skal få mulighet til å utvikle seg faglig, og vil gi dem både økonomiske og faglige gulrøtter for at de skal få den nødvendige tyngde og drivkraft, sier Eriksen.