Relevante valgfag: Petter Morken og Johnny Nguyen har begge valgfagene samfunnsøkonomi, økonomi og administrasjon og samfunnsfaglig matematikk på skolen, og er klare på at det er økonomi de studere på høyere plan.

Søkerstorm til økonomifag

Økonomifag er årets soleklare popularitetsvinner. I år vil 1100 flere ungdommer bli økonomer når de blir store.

Dette er saken:

• Samordna opptak (SO) tar seg av søknader til høyere utdanning i hele Norge.
  • Fristen for å søke gikk ut 15. april. SO har sammenfattet et notat om hva søkerne har søkt på.
  • Det totale antall søkere holder seg høyt. Økning i antall studenter gjør Norsk studentorganisasjon (NSO) bekymret for utdanningskvaliteten.
  • Søknadsmengden til ingeniørutdanningen er historisk høy og har gått opp med 7 prosent siden i fjor.
  • Antallet søkere til økonomi- og administrasjonsfag har gått opp med 7,80 prosent.
  • Fagområdene landbruk og pedagogiske fag hadde større prosentvis økning, med henholdsvis 15,1 og 10,3 prosent, men endring utgjør bare omkring 100 søkere.
  • Det har vært en tydelig nedgang i søkere til grunnskolelærerutdanning for barn i aldersgruppen 1-7 (5,5 prosent nedgang fra i fjor) og førskolelærerutdanning (17,8 prosent nedgang).
  • Antall søkere til mediefag har gått ned med 6,46 prosent fra i fjor.
  • Institusjonenes ansvar

Årets søkertall til høyere utdanning setter nok en gang søkerrekord, med 117 200 søkere. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) mener det er en utfordring å holde kvaliteten oppe og treffe riktig med antall studieplasser.

– Det er mange som takker ja til en studieplass, men som likevel ikke møter. Dette er en utfordring hvert eneste år med hvor mye overbelegg vi skal ta for til slutt å komme dit at vi utnytter hele kapasiteten. Det er studiestedene som må ta ansvar for dette, sier Halvorsen.

Kunnskapsdepartementet er i nær kontakt med de ulike institusjonene for å se hvem det er som har kapasitet til å ta inn flere studenter.

– Men jeg får jo en del varsler fra studenter som sier at det begynner å bli fullt i forelesningssalen, sier Halvorsen.

Denne uken har flere politikere uttrykt bekymring for nedgangen i søkere til grunnskolelærerutdanningen og førskolelærerutdanningen.

Trine Skei Grande, leder i Venstre, mener at politikerne ikke bør styre tilbud av studieplasser i større grad enn de gjør nå.

– Nei, vi styrer alltid feil. Næringslivet tar også veldig feil. Ungdommen vet dette mye bedre. Vi burde begynne å bygge opp flere studieplasser, da vi vet at studentene sitter og venter på å komme inn på studiene. Vi sitter på en tikkende bombe.

– Kommer Venstre til å bruke kraftigere virkemidler enn holdningskampanjer for å styre studentenes ønsker?

– Vi får mer oppmerksomhet rettet mot studieretningene ved å bygge status rundt yrkesveiene, enn ved holdningskampanjer, sier Skei Grande.

– Økonomi er det eneste jeg interesserer meg for.

Universitas møter avgangselev Petter Morken på Foss videregående skole. Han og kompisen Johnny Nguyen har nylig levert sine søknader til høyere utdanning, og er ikke i tvil om hva de vil studere etter videregående.

– Alle trenger økonomer, revisorer og den type arbeidstakere, sier Nguyen.

I likhet med 15 438 andre søkere har Morken og Nguyen plassert studieprogrammer innen økonomi og administrasjon øverst på sine søknadslister.

BI-byks

Søkertallene fra Samordna opptak (SO), som ble offentliggjort på mandag, viser at økonomifag har størst popularitetsvekst av alle fagområder.

1 117 flere søkere enn i fjor har plassert økonomifag øverst på listen, noe som tilsvarer en prosentvis økning på 7,8 prosent (se grafikk).

Studieprogrammet Morken ønsker seg inn på, er bachelor i finans ved Handelshøyskolen BI.

BI har i år satt søkerrekord med 11 100 søkere, en økning på nesten 28 prosent fra i fjor.

Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen har også et rikt tilfang av søkere. Med 2265 søkere befester siviløkonomlinjen på NHH statusen som studieprogrammet i Norge med flest antall førstevalg-søkere.

Attraktivt

Samtidig topper årsenheten økonomi og ledelse ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) listen over studieprogrammer med flest førstevalg-søkere per studieplass.

383 håpefulle har søkt på årsenhetens 20 studieplasser.

Gunnar Engelsåstrø, konstituert leder ved Institutt for økonomi og administrasjon ved HiOA, sier mange bruker deres årsenhet som et påbyggingsstudium for å bli mer attraktive i arbeidsmarkedet.

– Hvorfor det?

– I en praktisk jobb må du ofte forholde deg til økonomistyring gjennom budsjetter og kalkyler, og da er kunnskapene fra dette studiet midt i blinken. Andre går inn i lederstillinger, og da er det viktig å ha kunnskaper om organisasjon og ledelse, sier Engelsåstrø.

Han beskriver økonomi og ledelsesstudiet som et allment fag, men et som har bedre jobbutsikter enn humaniora.

– Trenger samfunnet alle disse øk.ad-erne?

Arbeidsmarkedet bare sluker dem

Gunnar Engelsåstrø, leder ved Institutt for økonomi og administrasjon ved HiOA

– Jeg tror det, for nå har det jo vært utdannet kandidater innen økonomi og administrasjon lenge. Distriktshøyskolene begynte med dette allerede på syttitallet, og arbeidsmarkedet bare sluker dem. Så det må være behov for dem, sier Engelsåstrø.

– Noen ganger har vi spurt oss om det ikke snart er nok, men det ser ikke sånn ut.

– En fordel

Avgangselevene på Foss har hørt fra andre som tar økonomistudier at det er en bra vei å gå.

Ingen av guttene frykter arbeidsledighet etter endt studieløp.

– Jeg tror det er en fordel å ha studert økonomi hvis det går dårlig økonomisk, for å ha en bedre forståelse av økonomien, sier Nguyen.