Ny leder: Ola Rydje ble valgt som ny leder for Norges største studentorganisasjon etter å ha sjarmert representantene i salen.

Ola Rydje ny leder i NSO

TØNSBERG/UNIVERSITAS: Etter en flammende apell fra talerstolen og ivrig lobbyvirksomhet har Ola Rydje blitt valgt som ny leder av Norsk studentorganisasjon (NSO), etter en usedvanlig spennende valgthriller.

Landsmøtet i NSO, som begynte torsdag 11. april, er i full sving. Etter to intensive dager har organisasjonen valgt Ola Rydje som ny leder.

Rydje fikk flertallet av stemmene i andre runde og løp opp på scenen da beslutningen ble klar, til trampeklapp fra salen.

– Først har jeg lyst til å takke mine motkandidater. Trine, smilet ditt smitter, og jeg er stolt av deg. Torkil, jeg har enorm respekt for deg. Vi har samarbeidet mye, ja til og med delt dobbeltseng. Nå skal vi sørge for at du bli ny rektor ved UiO, sa Rydje til et begeistret Landsmøte.

– Pulsen min går like raskt som trampeklappingen i salen. Jeg vil takke alle for tilliten. Den skal ikke misbrukes. Det er mange prosesser jeg kommer til å inkludere dere i. Dere er en vanvittige ressurssterke mennesker alle sammen. Tusen takk, avsluttet Rydje fra talerstolen.

– Hva er din første reaksjon?

– Det er utrolig gøy. Det første jeg skal sørge for er at landsmøtene til de politiske partiene tar med seg våre innspill i eget partiprogram. Studenter har en enorm verdi for samfunnet, sier Rydje.

– Hva skiller deg fra de andre kandidatene?

– Det syntes jeg ikke er relevant nå. Vi er alle veldig sosiale og dyktige. Jeg syntes valgkampen har vært veldig proff med et høy kunnskapsnivå blant kandidatene, sier Rydje.

Rydje tar om to måneder over stafettpinnen for Øyvind Berdal.

– Før Stortingsvalget til høsten er det mange om beinet. Kampen om oppmerksomhet blir hard. Dette er en utfordring som motiverer meg, sier nyvalgt leder av NSO, Ola Rydje.

Hard konkurranse

Ola Magnussen Rydje (25) studerer ved Norges Teknisk-Naturvitenskapelige universitet i Trondheim. Han markerte seg allerede i oktober i fjor som en aktuell kandidat til ledervervet og har drevet valgkamp siden da. De tre viktigste sakene han vil jobbe med i året fremover er læringsmiljø og infrastruktur, heltidsstudenten og en tydeligere retorikk frem mot Stortingsvalget.

Rydje stilte mot masterstudent i bioinformatikk og [rektorkandidat Torkil Vederhus](1) og Trine Oftedal i NSOs arbeidsutvalg.

[Universitas intervjuet lederkandidatene før påske.](2)

Nytt arbeidsutvalg

Arbeidsutvalget 2013-2014 vil bestå av: Nestleder André Almås Christiansen (NSO) og Velferds- og likestillingspolitisk ansvarlig, Jonas Ohlgren Østvik fra Høgskolen i Volda. Det er utnevnt to fagpolitisk ansvarlige: Tuva Aune Wettland fra Høgskolen i Oslo og Akershus og Alexander Løtvedt fra Høgskolen i Lillehammer. Internasjonalt ansvarlig blir Axel Hvistendahl Nerdrum fra Universitetet i Oslo.

Stemmetall i første runde

Trine Oftedal: 63

Ola Magnussen Rydje: 65

Torkil Vederhus: 69