KIRKESLUTT: Kristenstudentene vil ha slutt på at prester kan nekte å vie to personer av samme kjønn og vil nå ha obligatorisk vigsel i rådhuset.

Kristenstudenter vil forby kirkevigsel

Får Norges Kristelige Studentforbund (NKS) det som de vil, må nordmenn gå til rådhuset for å giftepapirene i orden.

Denne helgen hadde NKS sitt landsmøte som resulterte i en resolusjon som går inn for obligatorisk borgerlig vigsel.

Kristenstudentene vil med dette synliggjøre at det ikke spiller noen rolle hvilket livssyn, legning, kjønn eller etnisk bakgrunn du har – ekteskapet er en rettslig ordning som er felles for alle, mener de.

– Vi har tvilt oss frem til et ja til borgerlig vigsel, noe som vil bety å frata alle trossamfunn vigselrett i Norge, sier nyvalgt leder av NKS, Sara Elisabeth Moss, til Gaysir.no.

– Ekteskapet hører til staten

Fra 1. januar 2009 har to personer av samme kjønn kunnet inngå ekteskap. Men prester i kirken kan nekte å vie to personer av samme kjønn hvis det strider mot hans eller hennes overbevisning.

I forbindelse med skillet mellom kirke og stat i fjor har en regjeringsutnevnt gruppe nylig utarbeidet et forslag til en ny livssynspolitikk. Det er med bakgrunn i dette NKS nå kommer med sitt radikale forslag.

NKS-lederen, som selv er en av flere åpne homofile i studentforbundet, utdyper resolusjonen.

Sara E. Moss, nyvalgt leder av Norges Kristelige Studentforbund.

– Det er en primær tanke om at ekteskapet hører staten til og ikke trossamfunnene. Når en sier at en er gift skal dette bety det samme uavhengig av religion eller andre faktorer, forklarer Moss.

Innrykk til rådhuset

I praksis betyr dette at alle må ta turen til rådhuset for å papirene i orden.

– Deretter kan en holde seremonier eller feire med hvem en vil, men dette skal ikke ha noe å si for det juridiske aspektet, sier NKS-lederen.

FOTO: Sigrun Sæbø Åland/Gaysir.