Skattelistene: Klikk på bildet over for å se en full oversikt over hvem som tjener hva.

Privatskole-rektorer på lønnstoppen

Rektorene på de små privatskolene Norges helsehøyskole og Atlantis topper inntektslisten. Sjekk hvor mye din rektor tjener.

Hva viser tallene egentlig?

• Inntekten i skattelistene viser alminnelig inntekt før særfradrag. Dette inkluderer lønn, naturalytelser, trygd, pensjon og kapitalinntekt.
  • Alminnelig inntekt er grunnlaget for inntektsskatt og må ikke forveksles med personinntekt, som er grunnlaget for toppskatt og trygdeavgift.
  • Den største forskjellen mellom bruttoinntekt og inntekten som fremkommer i skattelistene, er vanligvis minstefradraget, som trekkes fra bruttoinntekten.
  • For lønnsmottakere i 2011 varierer minstefradraget mellom 31 800 kr og 75 150 kroner avhengig av inntekten.
  • Formuen i skattelistene viser nettoformue ved utgangen av inntektsåret, nemlig skattepliktig bruttoformue minus fradragsberettiget gjeld.
  • Forskjellen mellom formuen som fremkommer av skattelistene, og virkelig formue, vil ofte skyldes at eiendom og aksjer i ikke-børsnoterte selskaper verdsettes lavere enn virkelig verdi.

Forrige uke ble skattelistene offentliggjort. Universitas har rangert rektorene ved utdanningsinstitusjoner tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO), og de suverene lønnsvinnerne er rektorer ved private høyskoler.

Småskoler på topp

To små private institusjoner som tilbyr utdanning innen helse, utpeker seg på lønnslisten, nemlig Atlantis Medisinske Høgskole og Norges Helsehøyskole-Campus Kristiania. Universitas skrev tidligere i høst at Norges Helsehøyskole sto til stryk hos kvalitetssikringsorganet NOKUT. Atlantis Medisinske Høgskole har også fått påpakning fra NOKUT, og forrige uke kunne Universitas avsløre at Atlantis har utbetalt 11 millioner kroner i utbytte som kan vise seg å være ulovlig. De som er ansvarlig for den tvilsomme kvaliteten, er begge på «topp tre» blant de best betatalte rektorene.

Gikk ned i lønn

Med en inntekt på 2 866 000 kroner er Ole Petter Hjelle, rektor ved Norges Helsehøyskole-Campus Kristiania, SiOs best betalte rektor. Sofie Lind, administrerende direktør i Campus Kristiania, er den som bestemmer Hjelles lønn.

– Når vi har ansatt rektorer, forsøker vi å legge oss på et nivå som ikke er lønnsdrivende, men samtidig er konkurransedyktig i forhold til resten av sektoren, sier Lind.

Hun forklarer at mesteparten av Hjelles lønn i fjor kom fra hans tidligere arbeidsgiver, ettersom Hjelle ikke begynte som rektor ved Norges Helsehøyskole før i oktober 2011.

– Hjelles lønn er nå på 1 005 000 kroner, og han gikk ned i lønn da han begynte hos oss, sier Lind.

Atlantis på pallen

Ole Petter Hjelles tidligere arbeidsgiver er nettopp Atlantis Medisinske Høgskole. Nåværende rektor ved Atlantis, Mohsen Zangani, er nummer tre på lønnslisten, med en inntekt på 1 462 000 kroner. Zangani sniker seg dermed akkurat forbi rektor ved Universitetet i Oslo, Ole Petter Ottersen.

Administrerende direktør i Atlantis, Tomm-Espen Strøm, vil ikke kommentere rektorens topplassering på lønnslisten. Strøm henviser til Zangani selv for kommentar.

Jeg har ingen kommentar til min lønn.

Mohsen Zangani, rektor ved Atlantis Medisinske Høgskole

– Jeg har ingen kommentar til min lønn. Det er en privatsak som jeg synes man skal respektere, sier Zangani.

Hvorvidt høye rektorlønninger er god bruk av studentenes skolepenger, forblir dermed et ubesvart spørsmål. Universitas kjenner til at Zangani var ansatt hos Atlantis hele 2011, men hadde i tillegg inntekter utenfor høyskolen.

Colbjørnsen nummer to

Rektor Tom Colbjørnsen ved Handelshøyskolen BI tjente i fjor 2 635 000 kroner, noe som rekker til en andreplass på lønnspallen. Kommunikasjonsdirektør ved BI, Janne Marie Log skriver følgende i en e-post til Universitas:

«Rektors lønn og godtgjørelser fra BI publiseres hvert år i BIs årsmelding. Rektor forholder seg kun til BIs styre når det gjelder lønn.»

Forøvrig protesterer kommunikasjonsdirektøren mot å bruke skattelistene som sammenligningsgrunnlag (se faktaboks om hva tallene egentlig viser).

Private også på bunn

Privatskolene okkuperer også jumbo-plassene på rektorenes lønnsliste. De tre skolene med dårligst betalte rektorer er Barrat Due Musikkinstitutt, Høyskolen for Ledelse og Teologi og Den norske eurytmihøyskole. Rektorene ved disse institusjonene hadde alle inntekter lavere enn 250 000 kroner i fjor.

Dermed er gjennomsnittlig inntekt for rektorer noe høyere i offentlige institusjoner enn i private. I snitt hadde de «offentlige» rektorene en inntekt på 892 000 kroner, mot 882 000 kroner blant deres rektorkollegaer ved private institusjoner.