BI-studenter stryker mest

Så mye som en av ti BI-studenter strøk på eksamen i 2011. Det gjør BI til verstingen blant Oslo-skolene.

Handelshøyskolen BI har en stabil strykprosent på omtrent ti prosent de siste seks årene. Det viser tall fra Database for statistikk om høyere utdanning (DBH).

– Det kan se høyt ut sammenlignet med en del andre høyskoler og universiteter, ja, men for BI er det på et normalt nivå. Det ser man av totalstatistikken for tidligere år, sier Kjersti Gummerson, administrasjonssjef ved BI.

Gummerson mener skylden for den høye strykprosenten i stor grad må kunne tillegges oppstartsfagene på BI.

– På økonomisk-administrative utdanningsstudier er det vanligvis høyest strykprosent i de kvantitative fagene som gjerne kommer på første studieår. Det er der BI har over 4000 av sine 10 000 heltidsbachelorstudenter, sier hun.

Størst strykandel

Tallene viser at BI er den skolen i Oslo hvor studentene har størst prosentandel stryk på eksamener. Gummerson er uenig i tallene, og mener statistikken er misvisende.

– Det er en svakhet at det ikke oppgis antall studenter bak prosentene i DBH fordi det er store forskjeller i størrelsen på gruppene som inngår, og ukritisk bruk av prosentsatser kan derfor bli misvisende, sier hun.

Blant underkategoriene hos DBH kommer det blant annet frem at bachelor i eiendomsmegling (2. år) har en strykprosent på 44 prosent mens årstudium i markedskommunikasjon har en strykprosent på svimlende 60 prosent. Gummerson mener imidlertid at flere av tallene ikke er helt til å stole på.

– Man bør være forsiktig med å bruke tall fra DBH, så lenge man ikke vet antallet studenter bak disse tallene, sier hun.

Administrasjonssjefen mener at uvisshet rundt antall studenter, samt forsinket sensur, kan ha vært utslagsgivende for tallene. Dette gjør at bildet ikke blir fullstendig.

– På lengre sikt er mangelen på sensur utslagsgivende, fordi data som ikke ble inkludert innen fristen 15. februar ville gitt et mer komplett bilde. Generelt vil jeg si at strykprosenten totalt for BI fortsatt er ganske pålitelig, fordi det ligger mange tusen studenter og eksamener bak totaltallet, forklarer Gummerson.

Ex.phil verst på universitetet

Statistikken for Universitetet i Oslo viser totalt en gjennomsnittlig strykprosent på 6,3 prosent. Her er examen philosophicum den store synderen med en strykprosent på hele 43 prosent.

Strykprosenten totalt for all høyere utdanning i Norge ligger på 7,6 prosent. I Oslo ligger blant annet Høgskolen i Oslo og Akershus og det Teologiske menighetsfakultet over dette gjennomsnittet med strykprosenter på henholdsvis 8,3 og 7,9 prosent. Kunsthøgskolen, Arkitekturhøgskolen og Barrat Due musikkinstitutt kan derimot juble over lave stryktall.