I dette landet er over 40 prosent av karakterene A
Innsamlet data fra over 200 amerikanske universiteter viser at 43 prosent av alle karakterer i 2008 var A-er . Tilsvarende tall samme år i Norge var 11 prosent.
Kom du tilbake fra utveksling i USA og var strålende fornøyd med kun A-er og B-er i bagasjen? Du er dessverre ikke alene; nesten 80 prosent av alle bokstavkarakterer i USA i 2008 ved universitetene var A-er og B-er. Kun 37 prosent av norske karakterer ved høyskoler og universiteter samme år var de to beste karakterene, skriver The New York Times.
Private universiteter snillest
Forskerne Stuart Rojstaczer og Christopher Healy har analysert karakterer ved 200 amerikanske universiteter helt tilbake fra 1940 og frem til 2008. Mens omtrent 15 prosent av alle karakterene i 1960 var A-er, har andelen steget jevnt og trutt frem til 2008.
Private universiteter er de aller snilleste: 86 prosent av karakterene de gir er A-er og B-er, mot 73 prosent for offentlige universiteter.
Og dette skyldes ikke nødvendigvis at studentene jobber hardere. En studie utført ved det amerikanske byrået for økonomisk forskning viser at amerikanske fulltidsstudenter i 1960 i snitt brukte cirka 40 timer på studiene. I 2003 hadde antall studietimer sunket til 27 timer.
Kunne bli sendt til Vietnam
Dagens karakterinflasjon begynte allerede på 1960- og 70-tallet, hevder Rojstaczer og Healy. Dårlige karakterer kunne bety at studenter risikerte å bli sendt til Vietnam for å tjenestegjøre i krigen.
Forskerne mener at dette gjorde at professorer var mer tilbakeholdne med å gi studenter D-er og F-er.
D er den laveste ståkarakteren i USA, mens F er stryk og E ikke er en karakter i det amerikanske utdanningssystemet.
Konsumertilnærming
For å forklare den dramatiske økningen i toppkarakterene peker forskerne på den konsumerorienterte tilnærmingen til utdanning i USA. De mener dette har gitt universitetene og fakultetene eksterne og interne insentiver til å gi stadig bedre karakterer.
Bedre karakterer gjør at studentene er mer tilbøyelige til å gi positive evalueringer av professoren sin.
Det gjør det også lettere for studentene å komme inn på ønsket mastergradsstudium, og de blir mer ettertraktet på jobbmarkedet.