SKAL FLYTTE: Sykepleierstudent og Kringsjå-beboer Tonje Veenstra finner trøst i et hyggelig sosialt miljø, men ønsker å flytte ut etter jul.

Mistrives i studentboliger

En fersk undersøkelse viser at beboere i studentboliger er mer misfornøyd med bosituasjonen enn andre studenter.

Sykepleierstudent Tonje Veenstra har bodd på Kringsjå studentby siden august. Hun er misfornøyd med standarden på boligen, men blir boende ut året fordi hun trives godt sosialt.

– Jeg søkte på bolig i mars, for å være garantert bolig ved studiestart. Dersom jeg ikke hadde fått studieplass, kunne jeg sagt fra meg boligen og fått depositumet tilbake, sier Veenstra.

Veenstra er ikke alene. En fersk undersøkelse utført av Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) viser at studenter som bor i studentboliger er mindre fornøyd med bosituasjonen enn andre studenter.

Av de som bor privat, svarer 3,6 prosent av studentene at de er lite fornøyd med bosituasjonen. Blant studentene som bor i studentboliger, svarer 11,3 prosent det samme. Avstand til byen og dårlig standard nevnes som trolige årsaker.

Fugler på kjøkkenet

Veenstra bor i en bolig som delvis er pusset opp, og som har litt høyere leie enn tilsvarende boliger på Kringsjå. Likevel har boligen visse mangler. Blant annet er det ingen kjøkkenvifte. Løsningen blir å lufte med verandadøren når hun lager middag.

– Her om dagen lot jeg deler av middagen stå igjen på kjøkkenet mens jeg spiste på rommet mitt. Jeg lot verandadøren stå oppe for å lufte, og da jeg kom tilbake, hadde fugler spist av maten og bæsjet på gulvet.

For ikke lenge siden ble ett av kjøleskapene i boligen ødelagt. Veenstra og de andre beboerene ble nødt til å kaste mat, og måtte purre noen ganger før et nytt kjøleskap kom på plass.

– Vi sa fra til administrasjonen at kjøleskapet var ødelagt, men vaktmesteren fikk ikke beskjed om dette før flere dager etter at vi først meldte fra, sier Veestra.

– Hva synes du om avstanden til sentrum?

– Å ta t-banen frem og tilbake til skolen er ikke noe problem. I helgene er det verre. Da må man som regel ta buss hjem fra byen og gå en mye lenger avstand. Det er dårlig at det ikke er et bedre kollektivtilbud med tanke på at det er så stor studentby.

Venstraa ønsker å finne seg et nytt sted å bo etter jul.

– Jeg synes det er helt greit å bo her. Men det er først og fremst på grunn av de trivelige menneskene jeg bor sammen med. Hadde det ikke vært for dem, hadde jeg flyttet ut tidligere, sier Veenstra.

SiO ønsker mer midler

Styreleder ved Studensamskipsnaden i Oslo og Akershus (SiO), Fredrik Refsnes, har forståelse for at dårlig standard er en kilde til misnøye, og påpeker at SiO tar vedlikehold av boligene på alvor.

– Vår boligmasse er av varierende standard, og dagens studenter har andre krav og behov enn det som var tilfellet på 60-tallet da en del av våre bygg ble oppført. Vi har derfor et etterslep på boliger som behøver total rehabilitering, sier Refsnes.

Han forteller at Kunnskapsdepartementet tidligere har åpnet for å dele ut midler øremerket rehabilitering, men at ingen av landets studentsamskipnader fikk innvilget midler til dette i forrige søknadsrunde.

– Det er et tankekors at dersom vi velger å rive et 60 år gammelt bygg, vil vi kanskje få tilskudd til å bygge opp et nytt bygg. Men dersom vi rehabiliterer, får vi ikke tilskudd, selv om de totale kostnadene reduseres, sier Refsnes.

– Opplever dere at Kunnskapsdepartementets ønske om nye boliger går på bekostning av kvaliteten på de eksisterende studentboligene?

– Ja, til en viss grad. Det trengs absolutt flere studentboliger, men vi har også mange bygg som er foreldet og har behov for total rehabilitering, sier Refsnes.

– Vi ønsker mer støtte fra KD til rehabilitering, men er samtidig vårt ansvar bevisst, og skal etter planen rehabilitere ett boligbygg per år de neste 15 årene. Pilestredet 36 rehabiliteres i disse dager, og skal være ferdig til sommeren. I 2012 skal ett bygg på Sogn studentby rehabiliteres, og i 2013 står ett bygg på Kringsjå for tur, sier Refsnes.

NSO vil ha mer nytt

Norsk studentorganisasjon (NSO) har flere studentboliger som en av sine viktigste kampsaker. Leder av NSO, Kim Kantardjiev, tror ikke satsingen på nye boliger går på bekostning av kvaliteten på eksisterende boliger.

– Det er absolutt behov for å pusse opp deler av de eksisterende studentboligene. Men det er ikke slik at økte midler til nye boliger reduserer midlene til oppussing, sier han.

Han synes det er uheldig at noen studentboliger har såpass lav standard at folk ikke trives, men mener nye bygg burde prioriteres.

– Vi er helt avhengig av at det bygges nytt for å dekke den store etterspørselen.