SOLIDARITET: Spanjoler i Oslo demonstrerer for å vise sin støtte til sine arbeidsløse landsmenn. foto: Ketil Blom

Generasjon arbeidsløshet

Spanske studenter har få forhåpninger om jobb etter endt utdanning. 43 prosent av alle spanjoler under 25 år er arbeidsløse.

BARCELONA: Siden 15.mai har mange store byer i Spania vært preget av demonstrasjoner Foto: Arribalosqueluchan! (creative commons)

«Ingen av vennene mine hjemme i Spania har jobb.»

Ana Rollàn, spansk Erasmus-student

«Los indignados»

• I Spania er arbeidsledigheten 43 prosent for unge under 25 år.
  • Spania er den høyeste prosentandelen i EU, der gjennomsnittet ligger på 20 prosent.
  • De siste ukene har demonstranter samlet seg i byer over hele Spania under kallenavnet «Los Indignadios», som betyr de indignerte.
  • De demonstrerer mot det politiske systemet, offentlige kutt og påstått korrupsjon.
  • Kilde: El Pais

– Ingen av vennene mine hjemme i Spania har jobb, forteller Ana Rollàn, spansk Erasmus-student i Oslo.

Arbeidsledigheten i Spania er rekordhøy for befolkningen som helhet, men aller verst blant unge. Forsker ved Universitetet i Leòn og Senter for Europaforskning Agustín José Menéndez rapporterer fra sin hjemby Leòn om rundt 5, 5 millioner arbeidsløse totalt i Spania. Arbeidsledigheten skyldes først og fremst kollapsen i spansk økonomi i forbindelse med boligspekulasjon og finanskrise.

– Spania så plutselig at en kvartpart av økonomien kollapset over natten. Som ofte ellers er det de unge som rammes hardest, sier Menéndez.

For personer under 25 år er arbeidsløsheten på hele 43 prosent, viser tall fra spansk statistisk sentralbyrå, INE. Dette er mer enn dobbelt så høyt som EU-gjennomsnittet.

Siden den 15.mai har unge over hele Spania har samlet seg og holdt demonstrasjoner mot arbeidsledighet og hele det politiske systemet. Demonstrantene har forskjellige mål, men har én ting til felles: de er sinte. De kaller seg derfor «de indignerte».

Solidarisk

– Det store flertallet av vennene våre har ikke jobb. Noen begynner å studere noe nytt og tar for eksempel sin andre mastergrad. Omtrent alle må bo hjemme hos foreldrene sine forteller spanske Erasmus-studenter i Oslo.

– Situasjonen er komplett håpløs. Alle vennene mine er arbeidsledige. De får ikke engang jobb på McDonald’s. Vi må akseptere umenneskelige forhold. Selv jobbet jeg for 3 euro timen med å selge fyrverkeri, sier Ana Rollàn.

Hun har vært med å arrangere støttedemonstrasjoner i Oslo likhet med spanjoler i andre byer i Europa.

– Hele situasjonen er veldig sørgelig. Jeg har mange venner som sliter, så jeg synes det er fint å være litt solidarisk, sier medstudent Kalinka Martìn Iglesisas.

– Utdatert utdanningssystem

Nestleder i European Student Union (ESU) Allam Päll tror at utdanningen i Spania er med på å gjøre arbeidskraften mindre fleksibel.

– Den enorme arbeidsledigheten i Spania viser at det ikke er samsvar mellom utdanningen og de tilgjengelige jobbene i samfunnet. Arbeidsmarkedet i dag krever at du kan tilpasse deg raskt til nye oppgaver. Dette krever fundamentale endringer i utdanningssystemet.

Päll tror økt bruk av trainee-stillinger vil være en god løsning. Det er BI-professor Hilde Bjørnland enig i.

– I Tyskland har det vært en kjempesuksess med diverse overgangsordninger og trainee-stillinger som får unge inn i jobbmarkedet, sier hun.

Boligboble og offentlige kutt

Bjørnland tror årsakene bak den enorme arbeidsledigheten er sammensatt.

– Boligboblen har slått inn på økonomien. I tillegg har Spania en veldig stor offentlig sektor som nå må kuttes. Og det som kjennetegner mange av landene sør i Europa er at de har hatt unge gående på midlertidige kontrakter. Disse er de første som ryker.

Hun tror også at arbeidsmobiliteten er spesielt dårlig i Spania.

– Spanjoler behersker gjerne engelsk noe dårligere enn sine europeiske naboer i nord. I tillegg er de veldig stedbundne. Mange er ikke engang villige til å flytte fra landsbyen sin, sier hun.

Hun ser svært alvorlig på den enorme ledigheten.

– Det er et kjempestort problem for en generasjon, og også en belastning på det økonomiske systemet. Spania kan ikke leve med et sånt problem, sier hun.

Håp om revolusjon

Ingen av de spanske Erasmus-studentene tror de vil få jobb når de kommer tilbake til Spania. Likevel har de et håp om at situasjonen kan snu.

– I likhet med demonstrasjonene i Egypt viser dette at folket går i mot makten. Det kan være en begynnelse, sier Sergio Martinez Martìn.

Ana Rollàn kaller det den første revolusjonen siden demokratiet kom på 70-tallet.

– Dette er definitivt et grasrotinitiativ og mange bruker betegnelsen revolusjon. Dette er unge mennesker som organiserer seg på Twitter, Facebook og andre sosiale medier. Om det fører til endring i Spania, kan det nok inspirere andre deler av Europa, tror Allam Päll.