OPPGITT: Ingunn Johannessen ønsker blant annet at dyslektikere skal få hele pensum på lydbok.

Mener dyslektikere ikke får hjelp

Som utvekslingsstudent i London fikk Ingunn Johannessen erfare hvor bra studiene kan tilrettelegges for dyslektikere. Tilbake ved UiO opplever hun å få lite hjelp.

Dysleksi ved UiO

• 5 prosent av befolkningen har dysleksi.
  • Konsulenttjenesten ved UiO regner med at andelen dyslektikere ved universitetet er under 1 prosent.
  • Det anslåes at andelen dyslektikere i høyere utdanning er svært liten i forhold til andelen i befolkningen.

Som utvekslingsstudent ved University College of London (UCL) fikk dyslektikeren Ingunn Johannessen tilbud om utvidet lånetid på bøker, utvidet eksamenstid i atskilte lokaler, samt retting av oppgaver før innlevering. Tilbake i Oslo har hun etterlyst de samme tiltakene, uten resultat. Etter hjemkomsten våren 2007 sendte Johannessen et brev til konsulenttjenesten for funksjonshemmede ved Universitetet i Oslo der hun etterlyste først og fremst egne eksamenslokaler for studenter med utvidet eksamenstid og pekte i tillegg på manglende lydutgaver av pensum.

– De få tilretteleggingsordningene som finnes ved UiO, klarer de ikke å gjennomføre skikkelig, sier Johannessen, som nå er masterstudent ved statsvitenskap.

Sårbar gruppe

Johannessen kritiserer blant annet ordningen med å tilby pensum på lydbånd. Dette semesteret har hun bare fått 2 av 4 kompendier på lydbånd, mens artiklene på løse ark, som utgjør over halvparten av pensumet hennes, fremdeles uteblir. Dyslektikere får tilbud om utvidet eksamenstid, men Johannessen opplever at denne tiden blir forstyrret av studenter på vei ut av eksamenslokalet og eksamensvakter som ikke er klar over at hun kan sitte lenger.

– Det er veldig synd at UiO ikke får til like gode ordninger som ved UCL. Dyslektikere står allerede overfor en situasjon som er krevende nok. Det er viktig at tilretteleggingsordningene fungerer som de skal, sier hun.

Stor gruppe

Nøyaktig hvor mange dyslektikere som studerer ved UiO er usikkert, men det er årlig rundt 60 studenter som oppsøker konsulenttjenesten med problemet.

– Dyslektikerne er den største av gruppene som kommer til oss for tilrettelegging, så vi har mange gode ordninger for denne gruppen. Vi foretar egne tester for dysleksi, og vi tilbyr studieteknikkurs spesielt rettet mot studenter med lese- og skrivevansker, sier Holly K. de Pellicer i konsulenttjenesten for funksjonshemmede ved UiO.

Når det gjelder pensum har ikke dyslektikere krav på å få dette på lydbånd, men universitetet forsøker ifølge konsulenttjenesten å gjøre mye av pensumet tilgjengelig på egnet medium. Konsulenttjenesten informerer også om at retting av oppgaver og utvidet lånetid av bøker er tilbud som allerede finnes ved UiO. Johannessen, som har vært i jevnlig kontakt med konsulenttjenesten de siste årene, har likevel aldri hørt om disse tilbudene:

– Jeg synes det er veldig merkelig at de aldri har nevnt dette i løpet av alle gangene jeg har snakket med dem, sier hun.