Drikker mest øl på Jus-pub

Jusstudentene er mest trofaste mot sin egen studentpub. Over 120 000 halvlitere med øl har gått ned hittil i år på Frokostkjelleren, som legges ned neste sommer.

Publisert

Ikke engang Puben på Blindern kan måle seg i popularitet med Frokostkjelleren hvis man benytter antall tømte ølglass som indikator. På Puben har studentene hittil i år helt i seg 52 000 liter øl, mot de 60 000 literne som har gått ned på Frokostkjelleren.

– Tilbudet er bedre og lokalene er finere enn ved de andre fakultetene, og vi holder åpent hele uken, sier daglig leder for Frokostkjelleren Joachim Bang.

Frokostkjelleren har dessuten det billigste ølet i hele Karl Johans gate.

Både Kjeller\'n i Helga Engs hus, Realistforeningens kjeller og Uglebo blir for småpuber å regne sammenlignet med Frokostkjelleren med hver sine 25 000 omsatte liter øl i inneværende år.

Chateau Neuf kommer som en god nummer tre etter Frokostkjelleren og Puben. På Chateau Neuf er imidlertid omsetningen på 45 427 liter øl et samlet tall fra Bokcafeen, Foajeen, Glassbaren, Kjelleren og diverse studentfester.

Frokostkjelleren flytter

Etter all sannsynlighet nedlegges den mest populære av studentpubene sommeren 2001. Det ble lenge vurdert å «flytte» Frokostkjelleren til Gamle gymsal som ligger bak Urbygningen ved Universitetet i sentrum, men Riksantikvaren er lite villig til å godta en slik løsning.

Men daglig leder Bang vet likevel råd.

– Vi håper å åpne en ny studentpub for jusstudentene i professorboligen i august 2001, sier Bang.

Riksantikvaren er positiv til en slik plassering, og Bang har fått arkitekter til å lage skisser til hvordan puben kan se ut. Det betyr at det blir et semester uten egen studentpub for Jus, noe Bang beklager sterkt.

Øltørste studenter

Studentene ved Universitetet drikker i gjennomsnitt 5,7 liter ren alkohol i året. Det tilsvarer sju flasker øl i uka, viser en rusundersøkelse fra 1998. Oslostudentene er dermed den mest øltørste studentgruppen i landet.

26 prosent av de mannlige studentene drikker imidlertid mer enn ti liter ren alkohol i løpet av et år. 53 prosent mener at det drikkes for mye i studentmiljøet, og 47 prosent etterlyser flere alkoholfrie tilbud.